NIEUWS

Campus 20 oktober 2016

Law in action-hoogleraar wint onderwijsprijs

Rechtenhoogleraar Lodewijk Smeehuijzen is de winnaar van de Van der Duijn Schouten-onderwijsprijs 2016. Met een pleidooi voor meer law in action sluit hij naadloos aan bij de diesrede van hoogleraar Jacqueline Broerse, die ook de maatschappij de universiteit in wil trekken.

Smeehuijzen ontvangt de prijs omdat zijn onderwijsvisie voorbijgaat aan de grenzen van de universiteit. “De winnaar heeft veel betekend voor de maatschappelijke positie van de VU”, leidde juryvoorzitter Joke van Saane hem in. Hij startte de masters ondernemingsrecht aan de Zuidas en law, markets & behavior om studenten te laten zien hoe recht in de maatschappij functioneert en dat het niet alleen maar regeltjes op papier zijn.

“In het rechtenonderwijs leggen we voortdurend de nadruk op het systeem van recht, studenten moeten de structuur van het wetboek leren en bijvoorbeeld weten wanneer iemand recht heeft op schadevergoeding”, stelde hij in het minicollege dat volgde op de prijsuitreiking. “Maar eigenlijk zijn we dan nog maar halverwege. Tot welke uitkomst zou het systeem moeten komen?”

Goud beveiligen

Een casus: het bedrijf Berrick Gold heeft een lucratieve goudmijn op Papoea-Nieuw-Guinea. Om al dat goud veilig te stellen, heeft het bedrijf een eigen bewakingsdienst. Maar de beveiligers verkrachten vrouwen uit de lokale bevolking. Barrick Gold biedt de vrouwen 7000 dollar onder de voorwaarde dat ze afstand doen van hun recht om te procederen. Smeehuijzen: “Zou het bedrijf eigenlijk niet juridisch adviseurs moeten betalen voor deze vrouwen die geen weet hebben van hun rechten?”

Amsterdam gezonder

De andere twee genomineerden voor de onderwijsprijs waren Marianne Donker en Bert Jan Lietaert Peerbolte. Donker is docent en coördinator voor het onderwijs in academische vaardigheden bij de opleiding algemene gezondheidswetenschappen van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen. Ze zette een samenwerking met de GGD in Amsterdam op. Eerstejaars denken na over wat Amsterdam gezonder zou kunnen maken en de studenten met het beste voorstel lopen in hun tweede jaar een half jaar mee met de GGD.

Vragen stellen

Bert Jan Lietaert Peerbolte is hoogleraar Nieuwe Testament bij de faculteit Godgeleerdheid. Hij ziet de diversiteit van opleidingen binnen de faculteit, van christelijke en islamitische theologie tot boeddhisme, als perfect decor voor studenten om vragen te leren stellen bij wat ze in hun jeugd hebben geleerd. Kleinschaligheid is wat hem betreft het sleutelwoord voor goed onderwijs. Hij houdt ook buiten de college-uren contact met zijn studenten. Zo is er om de twee weken een seminar om het lopende onderzoek te bespreken waaraan ook studenten meedoen.

In de komende Advalvas, die woensdag 26 oktober verschijnt, een interview met alledrie de genomineerden, over het geheim van goed onderwijs.

Marieke Kolkman en Dirk de Hoog
BEELD: Yvonne Compier

hits 13

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.