Kwartiermaker: “Docenten moeten zelf cijfers invoeren”

Erna Klein Ikkink, die Student- en Onderwijszaken reorganiseert, denkt dat ook de ict ruim op tijd klaar zal zijn om de ambities te halen.  Daarmee reageert ze op de zorgen die Rob van Bogget namens de domeincommissie uitspreekt. De ambitie is om de dienstverlening aan studenten en docenten te verbeteren, én om te bezuinigen. “We moeten alles moderner en eenvoudiger organiseren. Als je kijkt naar de uitslag van de Nationale Studenten Enquête zie je dat studenten ontevreden over de informatievoorziening zijn, ze moeten op te veel verschillende plekken zoeken.”

Stroomlijnen

Om die informatie te stroomlijnen moeten de studenten met hun vragen voortaan naar één punt. Fysiek is dat de studentenbalie in het hoofdgebouw, die de informatiebalies op de faculteiten vervangt. Online kunnen studenten op VUnet terecht. Daar vinden ze praktische informatie, bijvoorbeeld tips van studentenpsychologen, verwijzingen naar cursussen en zelfs zelfhulpmodules. Wie extra ondersteuning nodig heeft, kan direct een afspraak met een studentendecaan, studieadviseur of de studentenpsycholoog inplannen.

Klein Ikkink: “Mensen zijn bang dat ze langs allemaal loketten moeten voordat ze geholpen worden. Dat is in de nieuwe organisatie niet het geval. De studenten die we gesproken hebben, vinden het ook geen probleem dat ze even op VUnet moeten kijken. En het één op één gesprek verdwijnt niet.”

Meer digitaal

De zorg dat de benodigde ict-programma’s niet op tijd af zijn, snapt ze. “Met ict gaat het nooit vanzelf. Dat is de reden dat we een jaar extra genomen hebben om ervoor te zorgen dat alles ruim voor 2016 klaar is.”

Niet alleen bij studentbegeleiding verandert er iets. Ook bij studie- en studentenadministratie, kwaliteitszorg en onderwijslogistiek worden veel wijzigingen doorgevoerd. Dat betekent onder meer dat docenten in de toekomst zelf cijfers van studenten moeten invoeren.

“De cijfers gaven ze al, nu moeten ze het ook in het systeem zetten”, zegt Klein Ikkink. “Niet op een manier waarvoor ze doorgestudeerd moeten hebben, het is niet zo ingewikkeld. Maar het zal voor iedereen wennen zijn.”

Lastige tijd

Klein Ikkink snapt dat het voor veel ontslagbedreigden een lastige tijd zal zijn. “Ik realiseer met dat het heel ingrijpend is om te horen dat er hier geen plek voor je is. Maar deze veranderingen zijn nodig om alles in beweging te krijgen.”