29 maart 2024

Kritische Studenten willen leren van Verontruste VU’ers

Wat kunnen kritische studenten leren van de Verontruste VU’ers? Het collectief Kritische Studenten Amsterdam (KSA) organiseert daarover komende donderdagavond een bijeenkomst.

De Verontruste VU’ers zijn een groep docenten, aio’s en medewerkers van ondersteunende diensten die het bestuur van de VU in 2012 terug aan de onderhandelingstafel hebben gedwongen om te praten over betere voorwaarden voor VU-medewerkers bij het uitvoeren van de straffe reorganisatieplannen.

Vertrouwen opzeggen

VU-alumnus Meta Gorup (antropologie) schreef er haar masterscriptie over. Daar praat ze over op de bijeenkomst, waarna er wordt gedebatteerd over de aanpak van de KSA. Kan die leren van de tactieken van de Verontruste VU’ers? Is er samenwerking mogelijk tussen studentactivisten en studentenraden en –vakbonden?

“We willen meer zeggenschap in het bestuur van de universiteiten”, zegt Max Jansen (23, aardwetenschap) van de KSA. “Ook in de studentenraden, die gaan nu teveel hun eigen gang zonder dat wij daar iets tegen kunnen doen, bijvoorbeeld het vertrouwen in die raden opzeggen.”

Klakkeloze drang tot bezuinigen

Een facultaire studentenraad die haar budget opmaakt aan truien en borrels, zoals blijkbaar aan de UvA gebeurde, daar zit de KSA niet op te wachten. In Folia Magazine spreken twee vertegenwoordigers van de KSA van ‘de schijnvertegenwoordiging die studentenraad heet’.

Ook de KSA maakt zich druk om de schijnbaar klakkeloze drang tot bezuinigen op de universiteiten. “Daar wordt nauwelijks meer over gediscussieerd”, zegt Jansen. “Terwijl wij vinden dat onderzoek en onderwijs naar behoefte moeten worden gefinancierd. Je hoeft je toch niet zonder slag of stoot neer te leggen bij de bezuinigingsmaatregelen in Den Haag?”

Hoe verander je dingen?

Maar hoe krijg je als Kristische Student iets gedaan bij het bestuur en de raden? Daarover wordt gesproken op de bijeenkomst, donderdagavond van 19 tot 20 uur in kamer M-639 van het wis- en natuurkundegebouw.