‘Kom niet naar de VU’- behalve als je onmisbaar bent

Alleen medewerkers in ‘vitale processen’ mogen de campus nog op. Aan alle anderen, ook de studenten, is het dringende verzoek: blijf thuis. Zojuist verstuurde het college van bestuur een mail naar de VU-gemeenschap. Hieronder de volledige tekst.

Beste medewerkers en studenten,

Vandaag heeft het kabinet besloten om onder meer alle scholen, horeca en kinderopvangverblijven te sluiten tot en met 6 april om de verdere verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. De Vrije Universiteit Amsterdam gaat vanaf nu ook dicht, op de vitale processen na.

Wat betekent dit voor VU-medewerkers?
We roepen medewerkers op om niet naar de VU te komen en thuis te werken. Op VUnet vind je hierover meer informatie.

Docenten

Aan docenten hebben we reeds gevraagd om alternatieve mogelijkheden te vinden om hun onderwijs te continueren. Met elkaar werken we hier met man en macht aan. Om de overstap naar onderwijs op afstand te faciliteren is er een Canvaspagina ingericht met compacte informatie over de mogelijkheden van online onderwijs. Deze zal zich komende week verder vullen met mogelijkheden. We blijven hier volcontinu aan werken.

Promovendi

Promoties aan de VU worden uitgesteld. De pedel neemt contact op met promovendi en hun promotoren. Als dit tot onoverkomelijke problemen leidt, wordt er in overleg naar een passende oplossing gezocht.

Vitale processen

Medewerkers die werkzaam zijn in vitale processen op de campus, zoals de energievoorziening, beveiliging en technische systemen, hygiëne, bedrijfsnoodorganisatie, blijven aan het werk, mogelijk in een weekend- en vakantiebezetting. Hierover worden met de betreffende teams nadere afspraken gemaakt.

En mijn kinderen dan?

We begrijpen dat onze medewerkers met schoolgaande kinderen of kinderen die normaal gesproken naar de kinderopvang gaan, vanaf morgen in een lastig parket komen. Overleg s.v.p. met je leidinggevende over de manier waarop jij je werk zo goed mogelijk kan voortzetten.

Wat betekent dit voor VU-studenten?

Het (fysieke) onderwijs en de tentamens die gepland stonden op de VU campus en externe locaties zijn reeds geannuleerd. Ook studeren en gebruik maken van de voorzieningen zoals de UB op de VU kan tot en met 6 april niet.

Onderwijs

Het onderwijs wordt tot en met 6 april zo veel mogelijk online aangeboden. Houd de Canvaspagina van de vakken die je volgt in de gaten. Daar kun je teruglezen of en hoe het onderwijs op afstand wordt voortgezet. Voor vakken die niet online worden aangeboden, zoeken we naar een andere oplossing.

(Her)Tentamens

De (her)tentamens die gepland staan van 16 maart tot en met vrijdag 20 maart, gaan niet door. Voor de tentamens in de week van 23 maart tot en met 27 maart of daarna, wordt op dit moment gekeken naar alternatieve manieren om de tentamens (op afstand) af te nemen. Hierover zullen opleidingen op dinsdag 17 maart via Canvas duidelijkheid verschaffen. Voor hertentamens die vanwege het coronavirus niet gemaakt kunnen worden, wordt binnen dit academische jaar nog een andere gelegenheid gepland.

Stages

Studenten die op dit moment stagelopen op de VU of op een externe werkplek, dienen thuis te blijven. De komende tijd wordt er gekeken naar passende oplossingen.

Werken of studeren in het buitenland

We roepen studenten en medewerkers die op dit moment in het buitenland zitten voor werk of studie, op om direct terug te keren. Reizen in het kader van studie, stage en onderzoek naar het buitenland worden op dit moment als niet noodzakelijk beschouwd en dienen te worden uitgesteld dan wel geannuleerd.

Communicatie

Via www.vu.nl/coronavirus houden we jullie de komende tijd met updates op de hoogte. Ook zullen hier de antwoorden op veelgestelde vragen zo snel mogelijk worden aangepast aan de nieuwe situatie. Indien er dringende informatie is die iedereen moet weten, sturen we een e-mail.

Nederland beleeft ongekende tijden. En als universiteit zetten we alle zeilen bij om de komende weken het onderwijs door te laten gaan en thuiswerken zo goed mogelijk te faciliteren. Op onze beurt doen we aan jullie de dringende oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven en je te houden aan de maatregelen van de Rijksoverheid.

Aan medewerkers, studenten, maar ook studieverenigingen en studentenverenigingen vragen we om zich ook in hun activiteiten buiten de VU te houden aan deze richtlijnen. Neem de oproep serieus: blijf thuis en zorg voor voldoende sociale afstand.

Tot slot: let een beetje op elkaar. We’re in it together.

Met vriendelijke groeten,
College van Bestuur