16 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Knoop doorhakken helpt tegen uitstelgedrag’

Om uitstelgedrag aan te pakken is het nodig om een doel te hebben en negatieve gevoelens te accepteren, zegt promovendus Lennart Visser. Hij promoveerde 23 januari bij de faculteit Gedrags- en Bewegingswetenschappen.

“Studenten die veel last van uitstelgedrag hebben, halen minder studiepunten. Daarom heb ik onder pabo-studenten onderzoek gedaan om te kijken hoe je uitstelgedrag kunt voorkomen.

De studenten die weinig uitstelden, waren de studenten die op de goede plek zaten. Ze wilden erg graag leraar worden en werkten daar hard voor. Mijn advies aan studenten die veel uitstellen is: een knoop doorhakken. Wil je deze opleiding echt doen? Ga er dan voor. Of ga iets anders studeren.

Negatieve gedachten

Veel uitstellers hebben last van negatieve gedachten. Zodra ze achter hun bureau zitten, weten ze niet hoe ze het moeten aanpakken of ze gaan over zichzelf twijfelen.

Bij de cursus die ik ontwikkelde, leerde ik studenten om zich op hun ideaal te concentreren en verbinding te maken met hun persoonlijke kwaliteiten. Dat hoeft maar een paar seconden te duren. Negatieve gevoelens moeten ze niet wegduwen, die leren ze accepteren. Dan gaat het studeren vanzelf beter.”