29 maart 2024

Klokkenluiderswebsite tegen seksisme aan universiteiten

Vrouwelijke wetenschappers die zich benadeeld voelen in hun wetenschappelijke loopbaan, kunnen binnenkort hun verhaal vertellen op een klokkenluiderswebsite. Dat mag ook anoniem.

“We hopen de abstracte verhalen over het glazen plafond een menselijk gezicht te geven”, zegt jurist Gina de Graaff van het Proefprocessenfonds Clara Wichman. “De cijfers over de achterstand van vrouwelijke wetenschappers zijn bekend. Iedereen weet dat Nederland onder aan de lijstjes bungelt. Maar het is moeilijk om je er iets bij voor te stellen, als je niet weet wat er in de praktijk gebeurt.”

Internationale Vrouwendag

In de aanloop naar 8 maart, Internationale Vrouwendag, gaat de website seksediscriminatieaandeuniversiteit.nl online. De oprichters verwachten verhalen over onduidelijke selectieprocedures, het old boys network en seksisme. De site is van het Proefprocessenfonds Clara Wichman en de Vereniging voor Recht Clara Wichman. Het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren steunt het plan.

Aanleiding is het proefproces van econoom Edith Kuiper tegen de Universiteit van Amsterdam. De zaak maakt veel verhalen los van vrouwen die iets dergelijks hebben meegemaakt, aldus de initiatiefnemers.

Geen eerlijke kans

In 2008 solliciteerde Kuiper naar de functie van universitair docent. Ze werd afgewezen en meent dat ze van de sollicitatiecommissie geen eerlijke kans had gekregen. De commissie bestond alleen uit mannen. Zij zouden de criteria tijdens de procedure hebben veranderd om bij een mannelijke kandidaat uit te komen. Kuiper kwam niet eens op de shortlist, ondanks overduidelijke geschiktheid.

De Commissie Gelijke Behandeling gaf haar in 2009 gelijk, maar daar trok de universiteit zich niets van aan. In 2011 spande het proefprocessenfonds een zaak aan. Het fonds wil dat hoogleraren, universitair hoofddocenten en de bestuurders van de UvA een gender awareness training gaan volgen.

Als zeurkousen beschimpt

Vorige maand was er een hoorzitting, die de kwestie weer onder de aandacht bracht. Kuiper kreeg veel reacties van andere vrouwelijke wetenschappers, vertelt De Graaff. “Die zeiden dat ze ook zoiets hadden meegemaakt. We zijn al met tien wetenschappers in gesprek om hun verhaal op de website te zetten.”

Met de verhalen lopen de vrouwen het risico als zeurkousen te worden beschimpt. “De universiteiten komen vast met een persbericht waarin ze zich verschuilen achter keurige procedures. Maar we moeten druk op hen uitoefenen. Ik heb niet het gevoel dat ze zich bewust zijn van het probleem.”

Wie zich aangesproken voelt, kan een bericht sturen naar info@seksediscriminatieaandeuniversiteit.nl.