Kitty Jong gekozen in bestuur vakbond

Kitty Jong is gekozen in het sectorbestuur van de vakbond FNV Overheid. Zij kreeg 527 van de 1348 uitgebrachte stemmen. Ook Arwen Scholten, VU-alumna en nu docent Engels in het voortgezet speciaal onderwijs, komt in het bestuur met 289 stemmen. Oud-VU-promovendus Mathias van Rossum kreeg 204 stemmen. Hij blijft lid van het ledenparlement van de FNV.

Discussie over universiteit

Natuurlijk is Kitty Jong, secretaris van de ondernemingsraad aan de VU, blij met haar verkiezing. “Ik vind het belangrijk dat er iemand uit de universiteit in het bestuur van de vakbond komt. Er is veel aan de hand in de academische wereld. Zie maar de bezetting nu aan de UvA. Ik wil in de vakbond de discussie over de universiteit bevorderen, zodat we met meer bezig zijn dan alleen de cao’s.”

Voortgezet onderwijs

Ze is ook blij dat Arwen Scholten is gekozen. “Het voortgezet onderwijs is een belangrijke sector, zowel inhoudelijk als wat omvang van het personeel betreft. Dus heel goed dat ook die stem in het vakbondsbestuur aanwezig is.”

Jong begint in maart aan haar nieuwe functie van ongeveer een dag in de week. Daardoor zal ze minder op de VU aanwezig zijn. Volgens de cao kunnen werknemers die een officiële functie vervullen bij een vakbond daarvoor compensatie van hun werktijd krijgen.