Studentenleven
& Maatschappij

Kamervragen door scriptieonderzoek

De ChristenUnie is helemaal niet blij met de uitkomst van het scriptieonderzoek van criminologie-alumnus Priscilla van Hal. Zij ontdekte dat een kwart van de corpsen wel eens paragnosten inzetten.

Kamerlid Gert-Jan Segers vroeg de minister waarom het inzetten van paragnosten niet verboden is. Hij vindt dat opsporingsonderzoeken zich moeten richten op feiten.

Nabestaanden

Uit het onderzoek van Van Hal kwam ook dat meer dan tachtig procent van de agenten niet weten dat ze speciale toestemming moeten aanvragen om contact met paragnosten te hebben. Een van de aanbevelingen in het onderzoek is om meer aandacht te schenken aan de omgang met paragnosten, bij voorkeur al tijdens de politieopleiding.

“Nu doen ze maar wat”, zegt Van Hal. Vaak gaan agenten mee in de verzoeken van nabestaanden. Ze willen goed contact met de familieleden houden en niemand tegen het hoofd stoten.  Dit kost alleen wel tijd en geld. Terwijl er weinig succesverhalen zijn.”

Paragnost blijkt dader

De tips van paragnosten die na de ontvoeringen van Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer en later Gerrit-Jan Heijn binnen kwamen, zijn een paar jaar geleden geanalyseerd. “Dat waren er heel veel, maar die leverden niets op.”

Van Hal vindt dat niet alle tips van paragnosten meteen in de vuilnisbak moeten belanden. “Een goede reden waarom de politie soms toch moet luisteren naar een paragnost, is dat het zo kan zijn dat de dader van een misdrijf op die manier contact met de politie zoekt.”