Kamer zoeken wordt goedkoper

Bemiddelingsbureaus voor studentenkamers kunnen straks niet langer van twee walletjes eten: ze mogen alleen de verhuurder laten betalen voor de bemiddeling, en niet de nieuwe huurder.

Een studentenkamer vinden is soms niet makkelijk en sommige studenten zoeken hun toevlucht tot een bemiddelingsbureau. Als dat bureau de student aan een kamer helpt, moet hij soms hoge bemiddelingskosten betalen. En hij niet alleen, de verhuurder ook.

Verhuurder betaalt

Als het aan minister Blok ligt, komt daar een einde aan. Hij heeft een wetsvoorstel online gezet voor publieke consultatie. Straks mogen de bemiddelingsbureaus alleen de verhuurder nog geld vragen.

Het gaat eigenlijk maar om een kleine wetswijziging. Voor zelfstandige woningen mocht het al niet, straks mag het ook niet meer voor kamers.

Twee heren

“Vergelijk het met de koop van een huis”, zegt Vincent Buitenhuis van Kences, de vereniging van studentenhuisvesters. “Een makelaar hoort bij de verkoper of de koper. Dan weet je dat hij geen twee heren dient. Bij ons gebeurt zoiets overigens niet, maar op de particuliere markt zie je het wel eens.”

Ooit mochten de bemiddelaars deze dubbele tarieven in rekening brengen, omdat de overheid vreesde dat de bureaus anders zouden verdwijnen en studenten minder makkelijk een kamer zouden kunnen vinden. Maar dankzij internet is het zoeken naar een kamer tegenwoordig nauwelijks nog een probleem.