Studentenleven
& Maatschappij

Kamer wil opheldering over schadeclaim Maagdenhuis

De Tweede Kamer wil weten wat de bezetting van het Maagdenhuis exact heeft gekost, inclusief de ontruiming door de politie afgelopen zaterdag.

Hoge kant

CDA-Kamerlid Michel Rog wil dat minister Bussemaker van Onderwijs uitzoekt wat de directe en indirecte schade is van de wekenlange bezetting van het Maagdenhuis. Volgens de Universiteit van Amsterdam is dat zo’n half miljoen euro, maar stadszender AT5 denkt dat dit bedrag aan de hoge kant is. Rog vraagt zich verder of de kosten van de bezetting verhaald kunnen worden op de actievoerders.

Vrijwillig vertrekken

Jasper van Dijk van de SP haakte onmiddellijk aan en vroeg of het dan ook mogelijk is om te berekenen hoeveel de politie-inzet van afgelopen zaterdag heeft gekost. Het Maagdenhuis werd die dag ontruimd, terwijl bezetters zelf hadden aangegeven maandag vrijwillig te zullen vertrekken. Beide verzoeken kregen voldoende steun van de rest van de Kamer.