28 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Kamer wil aanpak islamitische universiteit

Fiscale zwendel, slecht bestuur… De Inspectie van het Onderwijs veegt de vloer aan met de Islamitische Universiteit Europa (IUE). Waarom grijpt de minister niet in, wil de Tweede Kamer weten?

De vorige rector en penningmeester van de Rotterdamse IUE waren opgepakt voor fraude en ook dit studiejaar kwam er alweer een ‘ernstig signaal’ binnen, aldus de Onderwijsinspectie. Minister Bussemaker maakte zich grote zorgen en noemde de situatie “zeer fragiel”. Toch kreeg de hbo-instelling in oktober nog een laatste kans.

Daar snappen de Tweede Kamerleden weinig van, blijkt uit hun schriftelijke vragen over het inspectierapport. De VVD vindt het “onbegrijpelijk en ongewenst dat de IUE onder deze omstandigheden nog mag opereren als instelling van hoger onderwijs”. Het CDA vraagt: “Als er in dit geval vooralsnog geen reden is tot ingrijpen, wanneer dan wel?”

Toon zetten

Ook D66 valt van de ene verbazing in de andere: hoe kan een opleiding officieel worden goedgekeurd als de financiën van een hogeschool een rommeltje zijn? En waarom kunnen leden van het stichtingsbestuur tegelijkertijd in het college van bestuur zitten? Wie gaat er dan over hun benoeming en ontslag?

En waarom noemt de IUE zich eigenlijk nog steeds een universiteit, willen verschillende partijen weten. Zij biedt immers alleen hbo-opleidingen aan. Dan mag dat toch helemaal niet meer? Er is juist een wet aangenomen om zulke ‘misleiding’ te voorkomen.

Er is intussen een nieuwe minister, Ingrid van Engelshoven (D66). De VVD wil meteen weten of zij een andere koers gaat varen dan haar PvdA-voorganger Jet Bussemaker. Haar reactie op alle verontwaardiging zal wellicht de toon zetten voor de komende jaren.

Vingers tikken

Het is niet zo eenvoudig om de erkenning van een opleiding in te trekken. Accreditatieorganisatie NVAO kijkt volgens bepaalde criteria naar de kwaliteit van het onderwijs. De financiën wegen niet mee: de keurmeester kijkt alleen naar het onderwijs en de leeromgeving. Het financiële toezicht ligt bij de Inspectie van het Onderwijs. Die kan wel een bestuur op de vingers tikken, maar niet de erkenning van een opleiding schrappen.

Eerder spuwde de Kamer vuur toen de rector van de Islamitische Universiteit Rotterdam (niet te verwarren met de IUE) allerlei discriminerende uitlatingen deed. Daar kon Bussemaker toen niet veel tegen beginnen. Een nieuwe wet ter bescherming van ‘namen en graden’ in het hoger onderwijs heeft de minister – overigens na enkele felle debatten – meer macht gegeven om in te grijpen.