28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Kabinet helpt onderzoekers Europese beurzen aan te vragen

Nederlandse wetenschappers krijgen een steuntje in de rug als ze Europees onderzoeksgeld aanvragen. Daar trekt het kabinet 25 miljoen euro voor uit.

Afgelopen najaar reserveerden regeringspartijen VVD en PvdA samen met de ‘constructieve’ oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP honderd miljoen euro extra voor onderzoek en innovatie. Dat geld is nu verdeeld, schrijft het kabinet.

Zelf geld bijleggen

Vijftig miljoen euro had al een duidelijke bestemming: de overheid betaalt daarmee de deelname aan allerlei Europese onderzoeksprogramma’s. De overige vijftig miljoen was bedoeld als bonus voor winnaars van Europese onderzoekssubsidies en voor extra beurzen van de Nederlandse onderzoeksfinancier NWO.

Het bedrag blijkt precies in tweeën gedeeld. Er is dus vijfentwintig miljoen euro beschikbaar voor wetenschappers die een Europese onderzoeksbeurs aanvragen. Want wie een project indient bij het EU-onderzoeksprogramma Horizon 2020 krijgt zelden alle kosten vergoed en moet zelf geld bijleggen.

Drempel verlagen

“Aangezien deze kosten vaak aanzienlijk zijn, betekent dit voor met name universiteiten, hogescholen en andere publieke kennisinstellingen een drempel om mee te dingen naar Europese onderzoeksmiddelen”, aldus het kabinet. Het extra overheidsgeld zou de drempel naar een EU-aanvraag lager moeten maken.

De andere vijfentwintig miljoen euro gaat naar onderzoeksfinancier NWO, die het geld in open competitie verdeelt onder de beste wetenschappers. Dat geld is hard nodig, menen de bewindslieden, “aangezien het honoreringspercentage momenteel erg laag is”.

Heleboel afgewezen

In de vrije competities van de verschillende wetenschapsgebieden kunnen onderzoekers een aanvraag indienen voor subsidie. Dat doen zo veel wetenschappers, dat er ook een heleboel afgewezen moeten worden.