20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Kabinet: doe de grote hoorcolleges alleen nog online

De hogescholen en universiteiten kunnen hun grote colleges beter online gaan geven, zei premier Rutte zojuist op een persconferentie. Wat de Vrije Universiteit precies gaat doen met het advies is nog niet bekend.

Het is een van de nieuwe maatregelen die het kabinet vanmiddag aankondigde om de verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. De regering breidde de maatregelen uit die al golden voor Noord-Brabant: blijft thuis als je verkouden bent, werk zoveel mogelijk thuis en gelast grootschalige evenementen af.

Honderd personen

‘Grootschalig’ is meer dan honderd personen. “We adviseren hogescholen en universiteiten om grootschalige hoorcolleges online aan te bieden”, aldus Rutte. Wat de VU en de andere universiteiten precies gaan doen met dat advies, is nog niet bekend. Want wat betekent het advies voor grote groepen studenten op het campusplein, of in het restaurant bijvoorbeeld? En verwachten we nu van de docent-onderzoekers dat ze thuis gaan werken of juist niet?

Dat de maatregelen zijn uitgebreid is nodig omdat Nederland “niet meer exact grip heeft op wat zich afspeelt: we kennen de infecties en de bronnen niet meer exact”, zei viroloog Jaap van Dissel van het RIVM op de persconferentie. De druk op de intensive care-afdelingen van de ziekenhuizen wordt groter, er zijn meer besmettingen vanuit buurlanden en voor Brabantse besmettingen is inmiddels vastgesteld dat die vanuit verschillende bronnen komen. “De situatie in Nederland is aan het kantelen.”