28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Jongeren praten met Rutte: college in theaters en banen erbij

Na een gesprek met Coalitie-Y roept premier Rutte werkgevers op om zo veel mogelijk stages, bijbanen en startersbanen aan te blijven bieden. Minister Van Engelshoven gaat instellingen aansporen om onderwijs te geven in theaters en congrescentra.

Sinds de lockdown is er voor jongeren veel veranderd. Hun onderwijs vindt grotendeels op afstand plaats en velen van hen zitten opeens zonder bijbaan of stage.

De jongeren van Coalitie-Y sneden deze onderwerpen gisteren aan tijdens een gesprek met premier Rutte in het Catshuis. Ook onderwijsminister Van Engelshoven en minister Koolmees van Sociale Zaken waren aanwezig.

Nieuwe stappen

Vandaag kondigen de jongeren in een gezamenlijk persbericht een reeks nieuwe stappen aan. Zo gaat minister Koolmees samen met de jongerenorganisaties een Nationale Aanpak Jeugdwerkloosheid starten.

In een videoboodschap heeft premier Rutte daarnaast “alle bedrijven in Nederland” opgeroepen om ondanks de coronacrisis zoveel mogelijk stageplekken en banen voor jongeren veilig te stellen. “We komen hopelijk weer snel uit de crisis”, zegt hij. “Dan heb je die goed opgeleide jonge mensen nodig.”

Campagne

Er werd op het Catshuis ook gesproken over het opnieuw inrichten van het hoger onderwijs in de anderhalvemetersamenleving. Bestuurders zouden studenten hier actief bij moeten betrekken, meent Coalitie-Y.

Dat vindt minister Van Engelshoven ook. Ze zal hiervoor samen met de jongerenorganisaties een campagne opstarten. Verder komt er een handreiking voor studenten in de medezeggenschap, zodat zij precies weten wat hun instemmingsrechten zijn op het onderwijsaanbod.

Meer ruimte

Een ander punt op de agenda was het capaciteitsprobleem in universiteits- en hogeschoolgebouwen. Instellingen willen meer ruimte voor fysiek onderwijs, maar door de anderhalve meter afstand blijft het voorlopig behelpen.

Maar in de crisis staan veel gebouwen die geschikt zijn voor het geven van onderwijs juist leeg, stelt Coalitie-Y. Als voorbeeld noemen zij theaters en congrescentra. Van Engelshoven gaat instellingen daarom aansporen “creatief te zijn met onderwijslocaties”.

De jongeren blijven de komende weken met minister Van Engelshoven in gesprek. Begin augustus moet er een definitief plan op tafel liggen.