NIEUWS

jongen en meisje
Studenten 14 februari 2019

Jongens hebben geen andere hersenen dan meisjes

reacties 1

Dat meisjes beter op school presteren dan jongens ligt niet aan het verschil in ontwikkeling van hun hersenen, concludeert de Leidse psycholoog Lara Wierenga in een onderzoek dat is gepubliceerd in het Journal of Cognitive Neuroscience.

“Met dit onderzoek ontkrachten we de neuromythe dat jongens achterlopen in hersenontwikkeling”, stelt Wierenga. Ze noemt het een wijdverbreid misverstand dat meisjes het beter doen op school omdat de hersenen van jongens een ontwikkelingsachterstand vertonen. Het is volgens haar de eerste studie die hersenontwikkeling direct linkt aan sekseverschillen en schoolprestaties.

Zelfde hersenen

Wierenga en haar collega’s vroegen zich af of het verschil in schoolprestaties te herleiden is tot een andere hersenstructuur, maar vonden hiervoor geen wetenschappelijk bewijs. “We weten niet waar dit prestatieverschil vandaan komt, maar het ligt in ieder geval niet aan de hersenontwikkeling, want die is bij jongens en meisjes zeer vergelijkbaar”. Wel signaleerden de onderzoekers dat meer jongens dan meisjes een vertraagde of versnelde hersenontwikkeling hebben.

Getallen onthouden

Gedurende een periode van vijf jaar onderzochten de wetenschappers de hersenstructuur van 217 jongens en meisjes tussen 8 en 29 jaar met een MRI-scanner. Daarbij vroegen ze de deelnemers schoolopdrachten uit te voeren zoals het lezen van een tekst en het onthouden van getallen. Juist bij die activiteiten presteren meisjes vaak beter dan jongens.

Volgens Wierenga is de uitkomst van het onderzoek belangrijk omdat het idee dat sekseverschillen in schoolprestaties nu eenmaal zijn vastgelegd in het brein, een voedingsbodem is voor veel misverstanden. “Meisjes denken bijvoorbeeld dat ze niet goed zijn in wiskunde en kiezen minder snel een technische opleiding.”

Zelfvertrouwen

Het onderzoek geeft geen uitsluitsel over de factoren die wel ten grondslag kunnen liggen aan de onmiskenbare ‘ongelijkheid’ in schoolprestaties tussen de seksen. Te denken valt aan training, zelfvertrouwen of concentratie, zegt Wierenga. “Studies laten al zien dat zelfvertrouwen een grote rol speelt.” Momenteel is ze bezig met een onderzoek onder tweelingen om te kijken wat de invloed is van genetische aanleg en training op schoolprestaties. “Ook daarbij kijken we wat de verschillen zijn tussen jongens en meisjes.”

HOP/OV

{ Lees de 1  reacties }

hits 316
Door John Diligent op 14 februari 2019

De titel van dit artikel valt niet te rijmen met de daadwerkelijke conclusies van het onderzoek. Wellicht zijn verschillen in prestaties op school niet (louter) te verklaren uit een ontwikkelingsachterstand bij jongens, maar er is een overvloed aan onderzoek dat aantoont dat er op cognitief vlak wel degelijk verschillen bestaan tussen jongens en meisjes (en mannen en vrouwen). Daarnaast verschillen mannen en vrouwen gemiddeld genomen in de "big five" persoonlijkheidskenmerken.

Verder is bekend dat meisjes beter zijn in "braaf" zijn op school, wat door leerkrachten als positief wordt ervaren. Jongens zijn rebelser en drukker en worden veel eerder als vervelend ervaren, wat niet bepaald motiverend werkt. Daarnaast nemen jongens sneller risico's, waaronder bijvoorbeeld spijbelen of niet leren voor een toets. De inrichting van het onderwijssysteem past dus beter bij de vrouwelijke dan de mannelijke natuur.

Het feit dat jongens vaker dan meisjes een vertraagde of versnelde ontwikkeling hebben is ook bekend. Hetzelfde effect zie je bij IQ: mannen en vrouwen hebben gemiddeld ongeveer hetzelfde IQ, maar bij mannen zijn er veel meer uitschieters, zowel naar boven als naar beneden. Dat is ook één mogelijke factor in het verklaren waarom mannen oververtegenwoordigd zijn in de (exacte) wetenschappen: wetenschappers in die vakgebieden komen namelijk voor een significant deel uit de populatie met een "naar boven uitschietend" IQ. Maar goed, dat is niet politiek correct, dus laten we vooral door gaan met de kunstmatige genderquota.

Kortom: de uitkomst van het onderzoek is weinig verrassend voor wie enigszins bekend is met de relevante psychologische literatuur. Ik vind het jammer dat de uitkomst door Advalvas zoals gewoonlijk weer in een (niet passend) ideologisch jasje wordt gedwongen.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.