18 april 2024

Johan Sturm ontvangt lintje in stijl

“Het lijkt wel of ik een verzameling van bestuurlijke functies aanleg.” Geen wonder dus dat voormalig voorzitter van de ondernemingsraad Johan Sturm vandaag een lintje van  burgemeester Eberhard van der Laan ontving. Sturm mag zich voortaan Ridder in de Orde van Oranje Nassau noemen. De meeste lintjesdragers heten slechts Lid in de Orde van Oranje Nassau. “Best mooi dus”, vond Sturm zijn onderscheiding.

In kostuum

Hoewel het meestal de gewoonte is dat de ontvanger verrast wordt, had Sturm al een tip gekregen. Dat gaf hem de gelegenheid om zich passend te kleden. “Ik was verkleed als Admiraal de Ruyter. Tenslotte kreeg ik het lintje in de Nieuwe Kerk, waar hij begraven ligt.” Zijn verkleedpartij was niet zomaar: veel van zijn vrijwilligerswerk deed hij bij verschillende amateurtoneelverenigingen. Regisseur, acteur, schrijver; alle rollen nam hij op zich.

Ridder gezocht

Het lintje werd aangevraagd door twee collega’s van de VU-bibliotheek. Sturm was jarenlang voorzitter van de universitaire bibliotheekcommissie. Momenteel zoekt hij als boventallige nieuw werk. Dus wie nog een ridder nodig heeft, mag zich melden.

Bekijk Sturm in vol ornaat op de fotoserie van nu.nl (Foto nummer drie).