Jelle Jolles: “Studenten moeten structuur eisen”

“Eis structuur.” Universiteitshoogleraar Jelle Jolles legt tijdens de VU Introductiedagen aan een groep psychologiestudenten uit hoe ze het beste uit hun studententijd kunnen halen. Wat hem betreft betekent dat dat studenten docenten om extra steun vragen.

Natuurlijk kent Jolles de mening van andere docenten dat wie mag autorijden en stemmen, zichzelf ook aan het studeren kan zetten. Hij is het er alleen niet mee eens. Uit zijn onderzoek blijkt dat de hersenen van jongeren tot hun 25ste nog in ontwikkeling zijn. En laat dat nou net de periode zijn waarin deze groep heel erg met sociale interactie bezig is. Dat botst dus wel eens.

Studiesucces

Dat geeft niets, vindt hij. “Alles wat je rondom je studie doet, is ook heel belangrijk voor je studiesucces.” Door ervaringen op te doen, train je je hersenen. En dat komt later weer van pas. Bijvoorbeeld als je niet zo goed weet wat je met de rest van je leven wilt. Door lid te worden van een toneelgroep kun je juist de basisleggen voor het netwerk dat je na je studie nodig hebt. Of inspiratie opdoen voor het kiezen van een bepaalde studierichting.

Slaapgebrek

Het is wel van belang dat je leert om externe prikkels te temperen en dat je weerstand kunt bieden aan sociale druk. Desnoods ga je stampen met oordopjes in of verander je je werktijden, zodat je niet drie keer in de week met een duf hoofd in de collegebanken zit. “Veertig procent van de studenten heeft slaapgebrek”, vertelt hij. En wie slaperig is, kan niet goed informatie opnemen. “Geld van een bijbaantje is belangrijk, maar zorg dat je daardoor geen studievertraging oploopt.”