18 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Je studieschuld laten kwijtschelden kan ook zonder tiktokker Francien Regelink

Auteur Francien Regelink, die viral ging op TikTok, deelt tegen betaling tips over hoe je met een functiebeperking je studieschuld kunt laten kwijtschelden. DUO moedigt de tips aan, maar vindt het lastig dat ze er geld voor vraagt.

Een kwijtschelding van 12.000 euro, van 36.000 euro of zelfs van 47.000 euro: de bedragen vliegen je om de oren bij een Instagrampost van Francien Regelink. In filmpjes op Instagram en TikTok vertelt de schrijfster dat studenten met een ‘functiebeperkende omstandigheid’ bij studievertraging (een deel van) hun studieschuld kunnen laten kwijtschelden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om adhd, autisme, dyslexie of het verlies van een ouder.

Regelink verwijst daarbij door naar haar hoofdstuk vol tips om je geld van DUO terug te krijgen. Dit hoofdstuk maakt deel uit van een nog te verschijnen boek, maar vanwege de grote vraag heeft Regelink het hoofdstuk alvast beschikbaar gesteld. Superhandig, al moet je eerst even 20 euro aftikken om toegang te krijgen. Met in totaal meer dan 1 miljoen views op TikTok lijkt het een slim businessmodel van Regelink.

Van prestatiebeurs naar gift

DUO kan niet bevestigen dat de verhalen die Regelink deelt kloppen, maar de instantie meldt dat zulke bedragen niet ondenkbaar zijn. Het moet dan wel gaan om mbo-studenten of om studenten die vóór 2015 voor het eerst studiefinanciering hebben ontvangen, zegt woordvoerder Tea Jonkman. “Bij dit soort bedragen gaat het om studenten die de diplomatermijn van 10 jaar niet hebben gehaald, waardoor de prestatiebeurs een lening blijft en niet wordt omgezet in een gift. Doordat ze met medische verklaringen aan kunnen tonen dat ze meer tijd nodig hadden of hebben om een diploma te halen kan de prestatiebeurs een gift worden.”

Jonkman wijst daarnaast op de invoering van het leenstelsel voor het hoger onderwijs in 2015. “Voor studenten in het leenstelsel met medische omstandigheden kan een deel van de lening worden kwijtgescholden, maximaal zo’n 1300 euro.” Jonkman zegt geen recente cijfers te hebben van het aantal kwijtscheldingen per jaar. De woordvoerder is ermee bezig, maar ze “kan niet goed inschatten hoe snel die informatie beschikbaar is”.

Reactie Francien Regelink
Regelink laat weten dat haar hoofddoel is dat DUO zijn beleid over kwijtschelding aanpast en overzichtelijker maakt. “Ik wil dat mensen die recht hebben op deze regeling ervan afweten en weten hoe ze kwijtschelding moeten aanvragen. DUO zou willen dat zijn uitleg zo inzichtelijk is als dat de dienst zelf vindt, maar het is best ingewikkeld, zeker voor mensen met adhd. Over de betaling: iedereen voor wie het hoofdstuk niet werkt, krijgt zijn geld terug. En mensen die het niet kunnen betalen, stuur ik het hoofdstuk gratis op.”

Gratis informatie

Wat vindt DUO er eigenlijk van dat iemand hieraan geld verdient? “Op zich is het delen van ervaringen natuurlijk prima, alleen is de informatie bij DUO vanzelfsprekend gratis beschikbaar”, aldus de woordvoerder. Regelink, die na haar studie de diagnose adhd kreeg, vond de informatie op de DUO-site te ingewikkeld. Na een succesvolle poging om een deel van haar studieschuld kwijt te schelden besloot ze daarom om haar ervaringen en tips in een hoofdstuk te bundelen.

Volgens DUO is het hoofdstuk van Regelink niet nodig om voor kwijtschelding in aanmerking te komen. Woordvoerder Jonkman raadt de mensen die kwijtschelding willen aanvragen aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met hun studentendecaan of studiebegeleider. “Zij hebben daarvoor het juiste formulier.” De voorwaarden om in aanmerking voor kwijtschelding te komen staan op de website van DUO, aldus Jonkman.

Update 11 mei: Uit gegevens van DUO blijkt dat 1289 studenten in het afgelopen jaar gebruik hebben gemaakt van deze leenstelselregeling. Voor 2023 staat de teller al op 1580 studenten. Van de regeling ‘verlenging diplomatermijn’ – geldend voor studenten die vóór 2015 voor het eerst studiefinanciering ontvingen – maakten dit jaar tot nu toe 673 studenten gebruik. Afgelopen jaar waren dat er 1619.