28 maart 2024

‘Je moet je Engels ook kunnen bijspijkeren’

Leuk, die tweetalige campus, maar als student kun je maar weinig doen op de VU om je Engels officieel bij te spijkeren. Daarom zijn de facultaire studentenraden deze week een enquête gestart. Om te peilen wat studenten willen met dat Engels.

“Ook bachelorstudenten hebben te maken met Engels. Voornamelijk met literatuur, maar in mijn bachelor heb ik ook veel Engelse colleges”, zegt bachelorstudent politicologie Veerle Voermans van de facultaire studentenraad van Sociale Wetenschappen. Ze is initiatiefnemer van de enquête.

Taaltoets

“We krijgen een Nederlandse taaltoets als we komen studeren en kunnen van alles doen om ons Nederlands te verbeteren, maar voor het Engels is helemaal geen ondersteuning”, zegt ze. “Daarom willen we graag van studenten weten wat hun wensen zijn voor het Engels.”

Willen ze bijvoorbeeld een Engelse cursus? En dan in het curriculum of erbuiten? Of zijn ze op dit moment al tevreden? “Sommige faculteiten hebben al een vak academisch Engels als onderdeel van de academische kern”, aldus Voermans. “Misschien is dat een idee voor alle faculteiten.”

Elke faculteit anders

Het idee voor de VU-brede enquête ontstond toen de voorzitters van de facultaire studentenraden met elkaar spraken over het Engels op hun faculteit. Iedereen bleek er anders over te denken. Voermans: “Bij rechten gaat het om het Nederlands recht. Zij ervaren het Engels daarom heel anders. Maar dat willen we juist ook meenemen.”

De raden vragen trouwens niet naar wat de studenten vinden van het niveau van het Engels van hun docenten. “Dat is in de overleggen wel vaak voorbij gekomen, maar het gaat ons echt om de wensen van de studenten over hun eigen ervaring met het Engels.”

De vragenlijst staat nog ruim drie weken online.