19 april 2024

Je mag geen selfies maken op de campus

Leuke selfie gemaakt op de VU-campus? Dan ben je in overtreding, want er heerst een foto- en filmverbod op ons campusterrein. En wat gebeurt er als we daar toch kiekjes blijven maken?

Als je weleens foto’s maakt op de campus, sta je er misschien niet eens bij stil dat er een fotoverbod zou kunnen gelden. Op de VU-site staat het er toch echt in duidelijke taal: ‘Iedereen die wil fotograferen of filmen op de terreinen van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft hiervoor toestemming nodig.’

Volgens de Facilitaire Campus Organisatie (FCO) is de VU daar heel streng in. Het verbod geldt niet enkel voor professionele cameraploegen en ongure types die vanuit de bosjes campusgangers fotograferen, maar voor iedereen. Dus ook als je als student een simpele selfie voor je Instagram-volgers wilt maken? “Dan helemaal. Zodra je iets op sociale media gaat doen, moet je ook de formulieren invullen, want de pers moet overal van op de hoogte zijn”, aldus een FCO-medewerker. Hij maakt ook duidelijk dat ze geen onderscheid maken tussen binnen- en buitenruimtes. En het maakt niet uit wie je bent of waar je de foto’s gaat plaatsen. Het mag gewoon niet zonder toestemming.

Geen consequenties

Wat kan de VU eigenlijk beginnen tegen tienduizenden campusgangers die hun leven maar al te graag digitaal vastleggen? Volgens de FCO hoort de bewaking er altijd op af te stappen wanneer iemand een foto maakt, om te checken of er toestemming is. Maar de beveiliging staat er heel anders in. Als er bijvoorbeeld een filmploeg van RTL4 staat, zal de beveiliging inderdaad navragen of er toestemming is. Maar een doodgewone selfie? “Daar hebben wij niets over te zeggen. Privéfoto’s zijn volgens de VU geen probleem”, aldus de teamleider van de beveiliging.
Volgens de FCO mag je dus absoluut geen foto’s maken zonder toestemming, maar de bewaking die dat zou moeten handhaven, hanteert andere regels.