20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Internationale studenten vissen achter het net’

De universiteit moet meer doen voor haar internationale studenten, vindt studentenraadslid Ayesha Noorain Rizwan. Volgens de masterstudent information sciences uit India hebben internationale studenten het extra moeilijk.

This article is also available in English.

Waar hebben internationale studenten het extra moeilijk mee?
“Een deel van de buitenlandse studenten is in het begin van de coronacrisis teruggegaan naar huis. Die zijn lang niet allemaal weer terug in Amsterdam. Niemand weet of ze terug kunnen komen en wanneer. Sommigen betalen nog steeds de huur van hun appartement. Ze zitten soms ook in een totaal andere tijdzone. Ze kunnen wel de opgenomen colleges achteraf bekijken, maar dan missen ze de interactie. En een vriendin van mij die terug is gegaan naar huis, kon een college niet volgen omdat de stroom uitviel. Dat kun je je hier niet voorstellen, maar dat soort dingen gebeurt echt.”

Van ver studeren
Eén van de drie nieuwe internationale studenten op de VU staat met een buitenlands adres ingeschreven. Dat zou betekenen dat er zo’n 800 nieuwe bachelor- en masterstudenten vanuit hun thuisland studeren. Maar, waarschuwt het International Office, de ervaring leert dat nog niet iedere student die al wel in Nederland woont z’n adres heeft aangepast. In maart gingen overigens vooral de uitwisselingsstudenten definitief naar huis. ‘Overige reisbewegingen waren vooral tijdelijk van aard’, mailt afdelingshoofd Wendy Maat.

En de studenten die wel in Amsterdam zijn. Hoe hebben zij last van de coronacrisis?
“Die studenten hebben geen goede pauze gehad van hun studie. Ze zitten thuis, in een klein appartement, studeren daar, delen soms een klein woongedeelte met veertien huisgenoten. En ze hebben hun familie al heel lang niet gezien.”

Wat kan de VU daaraan doen?
“Het is niet iets wat de universiteit direct kan oplossen, maar de VU kan morele steun bieden, zodat de studenten niet zo alleen zijn. Nu duurt het bijvoorbeeld drie weken voor je een afspraak kunt krijgen met een studentendecaan. Als ik met iemand wil praten, is het waanzin dat ik daar zo lang op moet wachten. De universiteit moet meer studentendecanen hebben, specifiek voor internationale studenten, met wie ze makkelijk kunnen praten.”

Komen internationale studenten met hun problemen bij de studentenraad?
“We hebben een openbare bijeenkomst gepland met internationale leden van de facultaire studentenraden, om hen naar hun ervaring te vragen. Het begin is om te vragen aan internationale studenten wat het probleem is. Dat zie ik niet gebeuren om me heen.”

Je bent zelf een internationale student die hier is gebleven. Wat vind jij een mogelijke oplossing?
“Internationale studenten vissen achter het net. Momenteel kan ik alleen in contact komen met mijn medestudenten in de virtuele collegezaal. Het academisch jaar is al twee maanden bezig, maar ik weet nog steeds niet wie mijn medestudenten zijn. We zien elkaar in werkgroepen en projectbijeenkomsten, maar er is geen andere interactie. Het ligt bij studenten om het initiatief te nemen om daarbuiten ook in contact te komen. Maar het moet niet afhankelijk zijn van individuen. Er moet een informeel platform komen voor internationale studenten, en de universiteit moet daarvoor zorgen.”