29 maart 2024

IMK-directeur stapt uit adviesraad uit onvrede over affaire Nijkamp

Uit onvrede over de manier waarop het college van bestuur met de kwestie Nijkamp omgaat, heeft directeur van het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf IMK Han Dieperink zich teruggetrokken uit de Raad van Advies van de masteropleiding Business Administration van de economische faculteit Feweb.

Toen het college in januari na beschuldigingen van ‘zelfplagiaat’ verklaarde het wetenschappelijke oeuvre van Nijkamp te laten doorlichten, heeft het Nijkamp volgens Dieperink ‘tegelijkertijd opgeknoopt’. ‘Dat acht ik respectloos, bekrompen en laf’, schrijft hij in een mail aan het faculteitsbestuur.

Slechte werkgever

Aan Advalvas schrijft Dieperink, een voormalige student van Nijkamp, dat de VU zich ‘naar mijn professionele mening dramatisch slecht als werkgever heeft gedragen’.

Diepering heeft er een gesprek over gehad met de nieuwe decaan van Feweb, Willem Verschoor, maar dat was volgens hem ‘een weinig inspirerend gesprek, waaruit bleek dat de VU-doctrine vanuit het college inmiddels breder was ingebed.’

Hand boven het hoofd

“Wat ik uit Verschoors verhaal opmaakte”, zegt Dieperink, “is dat hij vond dat Nijkamp teveel de hand boven het hoofd is gehouden.”

“Zoiets heb ik nooit gezegd”, reageert Verschoor. “Ik heb wel gezegd dat er aan de VU misschien te veel een cultuur is waarin mensen elkaar veel vertrouwen geven, maar waarin ze elkaar niet meer durven aan te spreken en dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag. Dat heeft Dieperink blijkbaar vertaald naar de kwestie Nijkamp, maar daarover doe ik geen uitlatingen totdat het onderzoek is afgerond.”

Oren gewassen

Dieperink is niet de eerste die verbolgen is over de afhandeling van de zaak Nijkamp. In februari maakten 84 wetenschappers van onderzoeksinstituten over de hele wereld hun ongenoegen al kenbaar en de internationale leescommissie van Nijkamps (voormalige) promovenda Karima Kourtit, die eveneens (anoniem) van fraude werd beschuldigd, heeft het college van decanen de oren gewassen. Een aantal hoogleraren informatica, waaronder de gerenommeerde Andrew Tanenbaum, heeft het college eveneens een brief gestuurd.

In Leiden heeft rector magnificus Carel Stolker de VU gewezen op haar verantwoordelijkheid als werkgever.