Studentenleven
& Maatschappij

‘Ik ben vier jaar hiermee bezig geweest’

Zakelijke organisaties gaan eerder wankelen dan non-profitorganisaties als de leider wegvalt, blijkt uit het masteronderzoek van Thaiza Kwas.

Is je onderzoek gelopen zoals je had verwacht? “Helemaal niet. Ik wilde ethisch leiderschap onderzoeken, maar wist niet goed hoe. Het is een heel zoekend proces geweest waar ik in totaal – ook door corona – vier jaar over heb gedaan. Uiteindelijk kwam ik uit bij de analyse van vacatureteksten.”

Ethisch leiderschap in vacature-advertenties
Thaïza Kwas | 27 | master beleid, communicatie en organisatie | cijfer 7 | 24 ects

Wat is je grootste ontdekking? “Uit mijn onderzoek blijkt dat verschillende sectoren om verschillende leiders vragen: mensen in non-profitorganisaties zijn vaak intrinsiek gemotiveerd en hebben baat bij een ethische leider die ze ondersteunt, terwijl er in het bedrijfsleven meer behoefte is aan leiders die focussen op het behalen van targets. Zakelijke organisaties gaan eerder wankelen als de leider wegvalt, bleek uit mijn onderzoek.”

Wat zou je met de kennis van nu anders aanpakken? “Ik zou beginnen met een duidelijk einddoel. Een scriptie is geen levenswerk en dat is het nu wel een beetje geworden.”

Hoe ben je begeleid? “Ik had andere verwachtingen van de begeleiding. De intensiteit van het contact met je begeleider wisselt nogal, zag ik om me heen. Sommige medestudenten hadden wekelijks contact, ik moest soms wekenlang wachten op antwoord op een mailtje.”

Ga je nog iets doen met het onderwerp? “Ik werk bij een bedrijf dat onderzoek doet naar klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid. Daarbij speelt ethisch leiderschap ook een rol. Dus ik kan de kennis uit mijn scriptie wel gebruiken.”

Ook met je scriptie in Ad Valvas? Mail naar: redactie@advalvas.vu.nl.