26 maart 2024

Hoogopgeleiden worden het oudst

Studenten van nu zijn de tachtigjarigen van de toekomst. Hun levensverwachting is nog nooit zo hoog geweest, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De huidige twintigers moeten vooral een diploma behalen van een universiteit of hogeschool. Dat blijkt goed voor hun gezondheid. De mannen onder hen worden naar verwachting 83 jaar, de vrouwen zelfs 87 jaar. Allemaal gemiddeld natuurlijk, want de een wordt nu eenmaal ouder dan de ander. Ook kunnen oorlogen en natuurrampen roet in het eten gooien.

Alleen basisonderwijs

Het scheelt al snel een paar jaar met de levensverwachting van laagopgeleiden. Mannen die alleen basisonderwijs hebben afgemaakt, vieren volgens de CBS-cijfers nog wel hun 77ste verjaardag, maar daarna is het voorbij. De vrouwelijke laagopgeleiden worden gemiddeld 81 jaar.

Een ander belangrijk verschil is dat hoogopgeleiden zich langer gezond voelen. Vmbo’ers blijven tot hun 62ste in vorm, terwijl hoogopgeleiden nog elf jaar langer kwiek en fit blijven.

Een grote verrassing zijn de cijfers welbeschouwd niet. De levensverwachting stijgt al jaren, ook die van laagopgeleiden.