29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hoogleraar stopt gepieker

Een flitscursus anti-piekeren. Dat is de video die de BBC aan de hand van het boek Stop worrying van hoogleraar Ad Kerkhof maakte.

Animatie

Eerder werd hij voor het radioprogramma All in the mind over dit boek geïnterviewd. Het interview werd ook in Ierland en op BBC World uitgezonden. Blijkbaar viel het in de smaak, want vijf jaar later volgt nu de animatie.

Stop worrying is de Engelstalige vertaling van het boek Piekeren dat al in 2007 verscheen. Volgens Kerkhof is de animatie een goed begin voor mensen die hun gepieker willen stoppen. “Maar daarna moeten ze natuurlijk wel het boek kopen”, grapt hij.

Tips

Bij de verschijning van zijn boek tien jaar geleden gaf Kerkhof in Advalvas deze drie tips voor piekerende studenten:

1.Probeer het piekeren te concentreren tot twee keer een kwartier per dag. Stel het piekeren tot deze momenten uit. Wanneer je tussendoor toch aan het tobben bent, kun je de gedachten opschrijven zodat je tijdens het piekermoment verder kunt gaan.

2. Besef dat je een gedachtegang niet helemaal af hoeft te maken. Accepteer dat bepaalde nare ideeën in je opkomen en kijk er van een afstand naar. Stel bijvoorbeeld voor dat de gedachte een wolkje is, die je rond laat dwarrelen.

3. Bedenk drie toekomstscenario’s over datgene waarover je piekert. In het eerste gaat alles mis. Je zakt voor je tentamen en moet met je studie stoppen waarna je de rest van je leven als caissière bij de Albert Heijn slijt. In het tweede scenario gaat alles geweldig. Niet alleen haal je een tien voor het tentamen, je wordt gevraagd om te promoveren en wordt de jongste hoogleraar ooit. Verzin vervolgens een tussenvorm die waarschijnlijk het meest op de realiteit lijkt.