19 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Hoogleraar in Lapland: ‘Iedereen komt langlaufend naar college’

Rechtendocent Rob van den Hoven van Genderen werd onlangs hoogleraar aan de universiteit van Lapland.

“Dit komt doordat ik geen ‘nee’ kan zeggen”, grapt Rob van den Hoven van Genderen. Onlangs werd hij aangesteld als hoogleraar artificial intelligence and robotlaw in Lapland. Hij blijft onderwijs aan de VU geven en gaat regelmatig naar de campus in het Finse Rovaniemi. En omdat de universiteit boven de poolcirkel ligt, levert dat zijn eigen uitdagingen op.

Koud

“Als ik in december ga, is het vooral heel donker. Dan wordt het bijna niet licht. En als ik in maart daar ben, is het -26 graden.” Waar in Nederland de NS in de paniek schiet als er wat blaadjes op de rails liggen, laat niemand zich in Rovaniemi door het extreme weer tegenhouden. “De meeste mensen komen op langlaufski’s. Overal staan rekken waar je die tegenaan kunt zetten. Daarnaast rijden mensen op fietsen met spikes op de banden. Net zoals ook alle auto’s spikes hebben.”

Naar de sauna

De arbeidscultuur aan de universiteit is wel anders dan die aan de VU. Zo werd Van den Hoven van Genderen meteen door de rector voor een diner uitgenodigd om over zijn plannen te vertellen. “En we zijn laatst met al het personeel van de hele faculteit naar de sauna geweest. Dat is daar heel normaal. Op 5 miljoen Finnen, zijn er 2,6 miljoen sauna’s.”

Van den Hoven van Genderen verheugt zich op het interdisciplinaire contact op de universiteit daar. “Mijn afdeling overlegt ook met sociale wetenschappen en de kunstacademie.”