27 maart 2024

Hoofdgebouw ontruimd wegens gesneuvelde pizza

Het VU-hoofdgebouw werd vanmiddag plots ontruimd. De dader: een pizza margherita met rucola.

Om 12.20 uur ging het alarm af in het hoofdgebouw. Iedereen werd verzocht zo snel mogelijk het gebouw te verlaten, zonder daarbij de lift te pakken. Er heerste even verwarring bij de studenten die in groten getale het gebouw verlieten. “Zou het een oefening zijn?” vraagt een student. “Ik denk het niet”, antwoordt een ander.

Verbrande bodem

Na ongeveer vijf minuten was het gevaar geweken en ging een aantal campusgangers weer naar binnen. Het brandalarm bleek afgegaan wegens een verbrande pizza bij Doppio. De eigenaar legt uit dat er twaalf pizza’s in de oven waren. Bij één pizza kwam de bodem los, waardoor die verbrandde. “Een van de lekkerste pizza’s van Amsterdam is helaas gesneuveld. We zijn in diepe rouw”, zegt Doppio-eigenaar Mark Alker met een glimlach. Een kwartiertje na het alarm was Doppio weer druk aan het serveren.