17 maart 2024

‘In Hongkong ga je na college naar huis, kijkt tv en gaat slapen’

En toen zaten er opeens twee voormalig Missen Hongkong een broodje kaas te eten in de mensa op de VU. Bij de kaas aarzelen ze wat, maar “de vissoep is echt lekker,” vindt Louisa Mak (27). Ze maken opnames voor hun jongeren-tv-programma.

Mak werd Miss Hongkong in 2015 en haar medepresentator Crystal Fung (25) in 2017. Voor hun programma Young and Restless bezoeken ze Amsterdam, als een soort travelspecial, en omdat crewlid Chang op de VU gestudeerd heeft, komen ze ook een dag in Buitenveldert filmen.

“We hebben een rondleiding gekregen en buiten op het campusplein gekeken bij het volleyballen. Dat was heel leuk”, zegt Fung. “Het tv-programma gaat over dingen waar jongeren mee bezig zijn, zoals het vinden van een baan. Nu willen we het studentenleven in Amsterdam laten zien.”

Eten is belangrijk

Fung studeerde zelf aan de Universiteit van Hongkong en Mak in het Britse Cambridge. “Eten is belangrijk voor studenten”, zegt Fong. Daarom proeven ze onder meer het broodje kaas en de vissoep. “In Hongkong is het studentenvoedsel soms erg slecht”, zegt Fung. “Maar wel veel goedkoper”, voegt Mak toe. “En de dumplings die je op het plein kunt krijgen zijn ook heel goed.” Fung: “Ja! Chinese approved.”

De presentatoren gaan ook nog naar Uilenstede. “Vanavond gaan we naar een studentencafé”, zegt Fung. “Dan gaan we feesten met studenten en drankspellen doen.” Mak lacht: “En ze Hongkongse drankspellen leren.” Of die anders zijn dan Nederlandse drankspellen weten ze nog niet.

Frederick

Slecht figuur slaan

Apart van de ex-Missen loopt ook presentator Frederick Chui rond op de campus. “Zij doen een reisprogramma over Amsterdam en bezoeken allerlei plekken, ik praat meer met mensen, onder andere over het onderwijs hier”, zegt hij. Hij heeft net meegedaan aan een potje frisbee op het campusplein. “De studenten hier zijn erg aardig. Ze lieten me meedoen met hun spel en er was er een die met me ging praten toen ik op een bankje zat op het plein.” In Hongkong doen mensen dat niet, vertelt hij, omdat ze dan bang zouden zijn een slecht figuur te slaan omdat hun Engels niet goed genoeg is.

De jonge tv-presentator ziet nog veel meer verschillen tussen Amsterdam en Hongkong. Het belangrijkst: een betere lifestyle. Chui: “Hier gaan mensen na college of werk de stad in. Er is meer tijd om met andere mensen in contact te komen. In Hongkong ga je na college naar huis, kijkt tv en gaat slapen. Er is hier work-life balance, in Hongkong is er alleen werk.”

Minder kleur

Een campus ziet er in Hongkong ook heel anders uit, veel minder kleurrijk. “Bij ons staat er gewoon een pijl met ‘Kantine’ erop en in de mensa zijn er niet van die kleurrijke letters en geen cirkel met uitgestald eten.” Het is vooral functioneel ingericht, niet mooi, bedoelt hij.

De Hongkongse tv-ploeg blijft nog tot na komend weekend in Amsterdam om opnames te maken. Op de VU komen ze niet meer.