29 maart 2024

Buitenlandse studenten sluiten een verzekering af in het BelleVUe-gebouw

‘Hoe weet je dat we uit China komen?’

De Maleisische Majid Mohamed (62) dwaalt met een ietwat zorgelijk gezicht door de gangen van het BelleVUe-gebouw, op zoek naar zijn dochter. Die is een van de 1600 nieuwe internationale studenten die vandaag op de VU worden verwelkomd.
Sommige als exchange-student, anderen om een bachelor of master te volgen aan de De Boelelaan.

Mohameds dochter is exchange-student, ze komt een half jaar International Business Administration volgen. Met zijn vrouw is Mohamed, reeds gepensioneerd, meegekomen “want je laat je dochter niet zomaar alleen naar een vreemd land gaan.” Overmorgen gaat hij met zijn vrouw een paar dagen naar Rome, dan komen ze weer terug naar Amsterdam, “en als mijn dochter dan hier haar draai gevonden heeft, vertrekken we weer naar Maleisië.”

Veel Aziaten

Het echtpaar Mohamed zijn niet de enige ouders die hun kinderen vergezellen op de VU-campus. De International Office heeft ze netjes in een kamer in BelleVUe geparkeerd, met koffie, stroopwafels en informatiebrochures zodat, zegt een studente die meehelpt met de opvang van de internationale studenten ietwat ondiplomatiek, “ze niet in de weg lopen.”

Die opvang loopt gesmeerd. Hoewel het een komen en gaan van studenten is, is er niet echt veel te merken van hun aanwezigheid, lawaaisgewijs. “Omdat er veel Aziaten bij zitten”, zegt iemand anders van de International Office. “Amerikaanse studenten zijn heel wat rumoeriger.”

Deze eerste dag worden de studenten ingeschreven en krijgen ze een goodie-bag, sluiten ze hun verplichte verzekering af, openen ze een Nederlandse bankrekening, maken ze kennis met hun International Study Advisor en als ze van buiten de EU komen, kunnen ze zelfs een afspraak maken met de IND voor hun verblijfsvergunning. Voor al die zaken is een aparte kamer ingericht in BelleVUe.

Schone stad

“Wat ik van Amsterdam vind? Een ontzettend schone stad”, zegt een Indonesische studente. Haar Engels is slecht, zegt ze (niet waar) en ze is verlegen, dus ze wil liever niet geïnterviewd worden. Ze komt uit Jakarta, waar het aanzienlijk drukker is dan hier, zegt ze tijdens het wegvluchten.

“Hoe weet je dat we uit China komen?” zegt de 21-jarige Ming Zeng uit Shanghai met een oprecht verbaasd gezicht. Met Weina Yuen (20), ook uit Shanghai, verorbert ze het broodje dat ze net gekregen hebben. Ze spoelt het weg met frisdrank. “Waar is de studentenkantine?” vraagt ze.

Meer dorp dan stad

Sinds hun aankomst, gisteravond op Schiphol, hebben ze nog niets gegeten, dus ze hebben behoorlijk honger, vertellen ze. Ze hebben al overnacht op Uilenstede, de studentenwijk in Amstelveen. “Too many trees”, oordeelt Zeng. “Daardoor lijkt Amsterdam meer op een dorp dan op een stad.” Maar dat bedoelt ze positief, benadrukt ze.

Om goed in te burgeren in de stad en op de campus, zijn er deze week tal van evenementen voor de buitenlanders georganiseerd. Overmorgen worden ze officiëel verwelkomd en is er een infomarkt en een campusrondleiding, de dag daarna zijn er workshops (onder andere een workshop met culture-shocks omgaan) en in het weekend wordt er onder meer gesport en gefeest.