Coen Karis presenteert VU Election Night

Het kan niet waar zijn…

Ongeloof. Dat was de reactie van de meeste aanwezigen op de VU Election Night toen langzaam maar zeker duidelijk werd dat Trump de presidentsverkiezingen in de VS zou gaan winnen.

Dat was even na twee uur ’s nachts. Zo’n tweehonderdvijftig studenten zaten al vanaf half elf ’s avonds bijeen in het Auditorium om de verkiezingsuitslagen te volgen. De eerste uren luisterden ze naar sprekers die het verloop van de verkiezingen duiden. Maar toen het echt spannend werd, keken ze televisie, met commentaar van onder meer politicoloog André Krouwel.

Aan het begin van de avond zat de stemming er nog goed in. De bezoekers konden voor een Amerikaanse vlag op de foto terwijl ze een favoriete kandidaat aanprezen. “Ik hoop voor de wereld dat Clinton wint”, zei een student. Duidelijk was wel dat het overgrote deel van de bezoekers in ieder geval geen fan van Trump was. Nu ja, een enkeling riep uit bravoure: “I love Trump”.

Grapje

Toen Trump in een aantal staten bleek te winnen, werden er vooral grapjes over gemaakt. Maar de spanning liep al snel op. “Het besef overheerste dat we een historisch moment meemaakten”, zegt organisator van de nacht, EOS-bestuurder Coen Karis, vandaag. “Na afloop was er niet zozeer sprake van een kater dat Trump had gewonnen, maar leefde de vraag hoe het zo ver heeft kunnen komen. En hoe het komt dat toch ook vrij veel jongeren op Trump gestemd lijken te hebben.”

Wat Karis betreft is het een goed idee over een poosje weer een bijeenkomst te houden met de vraag wat Trump voor Amerika en vooral voor Nederland en Europa kan gaan betekenen.

Enorme expertise

Want de bijeenkomst was niet zozeer bedoeld als een feestje, maar als een platform waar studenten met elkaar over maatschappelijk vraagstukken discussiëren. “We organiseren als faculteitsvereniging meestal alleen dingen voor studenten van de sociale faculteit. Maar we willen ook vraagstukken interdisciplinair aanpakken met studenten van alle faculteiten. En de internationale studenten erbij betrekken. Met elkaar hebben we namelijk een enorme expertise om ingewikkelde vragen te analyseren. Eigenlijk hopen we met dit soort bijeenkomsten een VU breed studentenplatform te creeën.”

Bijna geslaagd

Gezien de opkomst was de night in dit opzicht in ieder geval geslaagd. Jammer alleen dat, net als op zoveel andere bijeenkomsten, door technische problemen met geluid, beeld en laptops de grondig voorbereide presentaties toch nog geïmproviseerd moesten worden. Les één: oefen van tevoren je presentatie op de plek waar je die moet houden en check de techniek.

De centrale vraag op de bijeenkomst was of we de juiste vragen stelden bij de campagne rondom de Amerikaanse verkiezingen. Gezien de toch wel onverwachte uitkomst is een vervolgbijeenkomst zeker de moeite waard.