28 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Helen Longino wordt eredoctor aan de VU

De Amerikaanse filosoof Helen Longino krijgt op de Dies (20 oktober) een eredoctoraat van de VU.  “Het werk van Longino is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van een sociale wetenschapsfilosofie en heeft het debat over de relatie tussen wetenschap en waarden diepgaand beïnvloed. Daarnaast speelt zij een leidende rol in wetenschapsfilosofische genderstudies”, schrijft Hans Radder, hoogleraar wetenschapsfilosofie  aan de filosofiefaculteit van de VU, die Longino heeft voorgedragen.

Een belangrijk punt in Longino’s filosofie is dat sociale waarden meespelen in de wetenschap. Een wetenschappelijke observatie of gegeven  is geen autonoom, op zichzelf staand ding, maar bestaat alleen in de context van opvattingen van wetenschappers over wat een goede, relevante wetenschappelijke kennis is.  Wetenschappelijke kennis is mogelijk als hypotheses overeind blijven, nadat ze zijn getest vanuit verschillende opvattingen en visies. Juist deze niet-waardenvrije toetsing leidt tot objectieve kennis.

Longino is als filosofieprofessor verbonden aan Stanford University in Californië, Ze promoveerde in 1973 aan de John Hopkins Universiteit in Baltimore en werkte daarna onder meer aan Rice University en de University of Minnesota.

Longino’s werk is relevant voor het onderwijs en onderzoek van de Faculteit wijsbegeerte, schrijft Radder, vanwege haar ‘kritische, interdisciplinaire reflectie op wetenschap en haar sociaal-culturele betekenis’.