NIEUWS

Campus 29 maart 2018

Hebben die vakevaluaties wel nut?

reacties 2

“De bestaande manier van evalueren zet beslist niet aan tot meer kwaliteit”, zegt Paola Gori Giorgi, hoogleraar theoretische chemie in de nieuwste Advalvas.

Docenten zijn volgens Gori Giorgi bang om hun baan te verliezen door slechte onderwijsevaluaties en voor studenten is het belangrijk dat ze zonder al te veel inspanning hun studiepunten halen. En dat leidt tot een systeem waarbij docenten een stuk lager inzetten dan zou kunnen.

Uit een recent Canadees overzichtsonderzoek blijkt inderdaad dat er weinig verband is tussen de kwaliteit van het onderwijs en de uitkomsten van evaluaties: bij grotere steekproeven valt die correlatie vrijwel helemaal weg. Toch vraagt de VU haar studenten al sinds de jaren zeventig naar hun tevredenheid over de vakken die ze gevolgd hebben.

Moeilijke vakken

“Wij hebben echt wel de indruk dat studenten iets zinnigs kunnen zeggen over de onderwijskwaliteit. Onderwijsevaluaties bieden genoeg aanknopingspunten voor onderwijsverbetering en dat is het doel”, zegt Christoffel Reumer van de dienst Student- en Onderwijszaken. “We zien bijvoorbeeld in de data niet terug dat vaak moeilijk gevonden vakken, als statistiek of wiskunde, slechter scoren. Studenten kunnen hun eigen prestaties wel scheiden van wat ze van een vak vinden.”

In de onderwijsevaluaties van de VU zitten veel vragen over de operationele kant van het onderwijs: was het vak goed georganiseerd? Sloot het studiemateriaal aan op de colleges? “De evaluaties zijn dan ook echt bedoeld om het onderwijs te verbeteren en nadrukkelijk niet als instrument voor personeelsbeleid”, zegt Reumers collega Floor Elsenburg.

Cursus afpakken

En dat is precies waar het misgaat, want als je er wel een cijfer aan hangt, ligt onderling vergelijken erg voor de hand. Bij de exacte faculteit bijvoorbeeld zijn docenten wel degelijk bang te worden afgerekend op hun onderwijsscores, zegt Gori Giorgi: “Onder het wetenschappelijk personeel van deze faculteit is een strijd gaande om cursussen te mogen geven, want als je onderwijs geeft, zorg je voor continuïteit in de geldstroom. Een prestigieuze onderzoeksbeurs is leuk, maar die is over een paar jaar op. Als er dan weer een reorganisatie aankomt, wat bij ons nu eenmaal elke paar jaar gebeurt, kun je maar beter stevig in het onderwijs zitten. Dan ben je minder misbaar. En als je slechte evaluaties krijgt, is er altijd de angst dat ze je een cursus gaan afpakken.”

Lees ook hoe sciologiedocent Dimitris Pavlopoulos erover denkt in de nieuwe Advalvas, te vinden in de bakken of online.

Welmoed Visser en Marieke Kolkman

{ Lees de 2  reacties }

hits 51
Door Toon Ligtenberg op 06 april 2018

De bewering dat studenten makkelijke cursussen beter evalueren dan moeilijke cursussen is tendentieus en wordt niet onderbouwd. Het Canadese onderzoek waarnaar gerefereerd wordt geeft alleen aan dat er GEEN relatie is tussen evaluatiescores en onderwijskwaliteit, maar spreekt niet over een omgekeerde relatie. Het citaat "Net als kinderen weten ook studenten niet altijd wat goed voor ze is" vind ik in deze discussie tenenkrommend. Overigens ben ik het van harte eens met het voorstel om evaluaties te vervangen door een gesprek met studenten.

Door Paola Gori Giorgi op 10 april 2018

Thanks for your reaction. I agree with you that that sentence could be irritating, and I said it in a broader context, which is not reflected in this shorter text. I was in fact thinking back to my own experience as a student: I realized many years later how useful were some courses I really hated, with teachers I really hated. And I also realized many years later how some courses that were nice and fun, after all, were totally empty. This was the sense of that sentence: I wanted to say that often when you are a student you do not always have (as it is normal for that stage of life) the long term vision of what is really deep, long-standing, education. But I do believe it is important to have a dialogue with students and listen to their criticism, consider it, reflect on it, together with them. I am against the "customer survey" style of evaluations, which reduce the delicate relationship teacher-student to a relationship with customers. I think that our administrators should accept the fact that quality of teaching (similarly to quality of research) cannot be reduced to an excel file or to a check list.

Reageren?

Houd je bij het onderwerp, en toon respect: commerciële uitingen, smaad, schelden en discrimineren zijn niet toegestaan. De redactie gaat niet in discussie over verwijderde reacties.

Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.