29 maart 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Jesse Klaver op een protestbijeenkomst tegen het leenstelsel in 2014, waar hij het leenstelsel vurig verdedigde

GroenLinks wil wachten met overhevelen geld naar bèta’s

Als het kabinet binnenkort gaat investeren in kennis en innovatie, waarom dan zo’n haast met die verschuiving van geld naar de technische universiteiten? Zet dat plan “on hold”, zei oppositiepartij GroenLinks.

Het kabinet wil geld weghalen bij de algemene universiteiten om het aan de technische universiteiten te geven. “Daar maak ik me zorgen over”, zei partijleider Jesse Klaver van GroenLinks gisteren tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen in de Tweede Kamer, “omdat we juist in de brede ontwikkeling van het hoger onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek moeten investeren.”

Hij wees op de investeringsagenda voor kennis en innovatie waar het kabinet aan werkt. “Zou het niet goed zijn om die verschuiving even on hold te zetten totdat we weten wat we met die investeringsagenda gaan doen? Ik kan me zomaar voorstellen dat dat extra investeringen in de bèta- en techniekstudies betekent.”

Verkeerd beeld

Hij stelde de vraag aan fractieleider Rob Jetten van regeringspartij D66, die er enigszins in meeging. “De afgelopen tijd is een beetje het sentiment ontstaan dat bèta en techniek beter zijn dan alfa en gamma”, erkende Jetten. “Dat is volgens mij een heel verkeerd beeld. Ik ben het helemaal met de heer Klaver eens dat we echt moeten stoppen met de tegenstelling tussen bèta en techniek aan de ene kant en alfa en gamma aan de andere.”

Maar aan de ingreep zelf wilde Jetten niet tornen. Hij wees erop dat het kabinet 41 miljoen euro uittrekt “om die verschuiving op te vangen en te voorkomen dat het in de eerste jaren enorm gaat knellen”. Jetten: “Als wij voor de jaren daarna een goede oplossing kunnen vinden, dan sta ik daar zeker voor open.”

In de Algemene Politieke Beschouwingen praat de Tweede Kamer over de begroting die het kabinet op Prinsjesdag heeft ingediend. Het debat gaat vandaag door. In de loop van het najaar volgen debatten over de begrotingen van de afzonderlijke ministeries.

Basisbeurs

De basisbeurs kwam gisteren ook ter sprake, maar daar kwam weinig nieuws uit. De partijen bleven bij hun bekende posities: deze regeerperiode zal er weinig veranderen. Maar regeringspartij CDA wil “niet stilzitten” tot de volgende verkiezingen, zei fractieleider Pieter Heerma. Hij wil alvast met andere partijen gaan praten over een alternatief.

Wel was het opvallend dat zelfs D66, na vragen van DENK, enigszins afstand nam van het huidige leenstelsel, dat “uit nood geboren” zou zijn. “Ten eerste is er de vraag of het geld van de basisbeurs ook daadwerkelijk op de juiste plek terecht is gekomen, namelijk bij de kwaliteit in het hoger onderwijs”, zei Jetten. “Ten tweede: wat zijn de effecten van het sociale leenstelsel op de toegankelijkheid van het hoger onderwijs?”

Misschien moeten meer studenten een aanvullende beurs krijgen, overwoog Jetten. De oude basisbeurs wil hij niet meer terug, “omdat de jongeman op de steiger daarmee de studie van de toekomstige advocaat betaalde”.