20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Goede docent of goede collega?

Wat doe je als docent als je als tweede lezer bij een scriptie betrokken bent en je vindt de kwaliteit, die je collega als voldoende heeft beoordeeld, niet goed genoeg?

Naar dat soort morele dilemma’s gaat Gjalt de Graaf onderzoek doen. Sinds anderhalf jaar bezet hij de leerstoel Integriteit in het academisch onderwijs. “Het gaat in mijn onderzoek om waardenconflicten”, legt De Graaf uit: “Wat vind je belangrijker: een goede collega zijn of het academisch niveau hoog houden?”

De integriteit van wetenschappers staat volop in de belangstelling, maar er is veel minder aandacht voor integriteit binnen het academisch onderwijs, vertelt de Graaf, die eerder integriteit onderzocht binnen overheidsinstellingen. “Universiteiten zijn publieke instellingen, dus het type vragen is vergelijkbaar”’ aldus De Graaf.

Symposium

Gjalt de Graaf houdt op 11 november zijn oratie. Voorafgaand is er een symposium  over het onderwijzen van waarden.