26 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

‘Geld geven aan universiteiten moet makkelijker worden’

Maak het weldoeners makkelijker om geld te schenken aan universiteiten. Die oproep doet een club van Europese onderzoeksuniversiteiten aan beleidsmakers en politici.

Door de economische crisis hebben universiteiten het moeilijker gekregen, schrijft de League of European Research Universities (LERU) in een beknopt rapport over filantropie en universiteiten. Veel regeringen bezuinigen op hoger onderwijs, terwijl er steeds meer studenten komen. Giften kunnen helpen de druk te verlichten.

Publieke financiering

De 21 onderzoeksuniversiteiten, waaronder Oxford en Cambridge, maar ook de Universiteit Leiden en de Universiteit van Amsterdam, onderstrepen dat particuliere giften nooit de plaats kunnen innemen van publieke financiering. Toch kan een gift wel de sleutel zijn tot “every last drop of potential”.

In sommige Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn giften aan universiteiten heel gebruikelijk. Elders staat filantropie nog in de kinderschoenen. De LERU moedigt alle onderzoeksuniversiteiten aan om er meer van werk te maken.

Fiscale prikkels

Wat beleidsmakers en politici kunnen doen, verschilt van land tot land, maar het gaat vooral om gunstiger belastingmaatregelen. Fiscale prikkels zullen niet zomaar tot schenkingen leiden, maar ze kunnen weldoeners “inspireren tot hogere bedragen”, aldus LERU

In Nederland doen universiteiten de laatste jaren meer hun best om schenkingen en erfenissen te verwerven. Allemaal hebben ze wel een website waarop staat hoe mensen een schenking kunnen doen of een universiteit in hun testament kunnen opnemen.

Fundraising diners

Sommige doen meer dan dat. Het University College Roosevelt bijvoorbeeld organiseert ook fundraising diners, naar voorbeeld van Amerikaanse goede doelen. En een Groningse vogelonderzoeker zamelde geld in via crowdfunding.

Het is allemaal nog niets, vergeleken bij de rol die filantropie in de Verenigde Staten speelt. Daar bedragen de giften aan universiteiten zo’n dertig miljard dollar per jaar.