Geen zuipfestijnen meer bij studentenverenigingen

Tot diep in de nacht zuipen is straks er niet meer bij op studentenverenigingen. “Studenten gaan voor verantwoorde alcoholconsumptie”, meldt de Landelijke Kamer van Verenigingen in een persverklaring.

Met hulp van bierbrouwers en andere drankverkopers gaan de verenigingen hun leden tot gezond drinken aanzetten. In het persbericht pleit LKvV-voorzitter Ruben Hoekman voor “het ombuigen van drinkpatronen en een grotere bewustwording van de negatieve kanten van overmatige alcoholconsumptie”.

Verantwoord schenken

De LKvV heeft zich namelijk verbonden aan het nationale preventieprogramma Alles is gezondheid… van het  ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het doel van dat programma is een gezonder en vitaler Nederland.

De koepelvereniging gaat van alles doen. Een online instructie over gevolgen voor de gezondheid en alcoholwetgeving moet de leden helpen om verantwoord te tappen. “Ieder lid dat achter de bar staat moet geslaagd zijn voor de online toets en is daardoor in staat om verantwoord alcohol te schenken.”

Goede voorbeelden

Bovendien gaat de LKvV goede voorbeelden verzamelen. “Veel studentenverenigingen zijn al actief bezig om verantwoorde alcoholconsumptie binnen de vereniging te stimuleren”, aldus de LKvV. De goede voorbeelden worden gebundeld en verspreid onder de aangesloten verenigingen.

En wat moet er gebeuren met verenigingen die hun best niet doen? Er komt binnen de LKvV een werkgroep om “niet of minder actieve studentenverenigingen te prikkelen om betrokkenheid te tonen bij de aanpak van verantwoorde alcoholconsumptie”.

Nederlandse Brouwers

De verenigingen worden ondersteund door de Nederlandse Brouwers en de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA). Die stichting is van alcoholverkopers en heeft onder meer tot doel om de spelregels voor alcoholreclame “realistisch en werkbaar, maar tegelijkertijd ook ambitieus” te houden.

Bij de Landelijke Kamer van Verenigingen zijn 48 studentenverenigingen aangesloten.