20 april 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Geen Veni voor mannen aan de VU

Vijf jonge vrouwelijke wetenschappers aan de VU ontvangen een Veni-beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO). De onlangs gepromoveerden gaan onderzoek doen naar lezen, arbeidsrecht, beeldvorming, financiële interventies en vreemdelingen.

Leesgenen

Elsje van Bergen (faculteit Psychologie en Pedagogiek) wil weten in hoeverre genen of omgeving bepalen hoe goed kinderen kunnen lezen.

Anja Eleveld (Sociaal Recht) onderzoekt of en hoe het gezag van de leidinggevende van bijstandsgerechtigden kan worden ingeperkt door externe regels. Sommige mensen in de bijstand verrichten verplicht arbeid zonder loon, maar worden niet altijd beschermd door het reguliere arbeidsrecht.

Beeldvorming

Door middel van automatische tekstanalyse onderzoekt Antske Fokkens (Taalkunde) welke eigenschappen en daden van groepen mensen vaak samen worden genoemd. Dat kan onze beeldvorming van mensen beïnvloeden.

Julia Schaumburg (Econometrie) gaat bestuderen of de impact van financiële interventies en striktere regulering ten tijde van crises blijvend is en tot de gewenste resultaten leidt.

Ongelijke behandeling

Beschermt het recht vreemdelingen tegen ongelijke behandeling op grond van hun nationaliteit? Dat onderzoekt Karin de Vries (Staats- en bestuursrecht).

In totaal verdeelde NWO 161 beurzen voor jonge wetenschappers.