18 april 2024

Geen LL Cool J maar wel de Impactaward

Als student een externe opdrachtgever helpen met het aanpakken van een maatschappelijk probleem. Dat is de kern van Project Impact, dat gegeven wordt op de studie Communicatiewetenschappen. Vrijdag presenteerden in totaal dertig groepjes hun onderzoeken.

Landelijk bekende instanties zoals Jumbo en het Rode Kruis of onbekende bedrijfjes zoals Venkel en BOOM, ze lieten hun problemen allemaal behandelen door de studenten. Deze kwesties gingen over zowel medewerkers, (potentiële) klanten en donateurs. Hoe zorgt de Belastingdienst ervoor dat al hun medewerkers meedoen aan de gezondsheidcheck van Gezondbelast? En moet Stichting De Nieuwe Poort niet in Advalvas adverteren om meer mensen van de VU te trekken? Voor de jury – bestaande uit docenten – was het dus een hele klus om het onderzoek met de grootste impact aan te wijzen, gezien de uiteenlopende problemen. “Maar uiteindelijk moet je zoveel mogelijk kijken naar de adviezen waar de bedrijven direct wat mee kunnen”, zegt project coördinator Guido van Koningsbruggen. “Als de adviezen zo goed zijn dat het bedrijf direct geholpen is, maakt het niet meer uit of het om een multinational gaat of om een eenmanszaak.”

Habitat for Humanity

Goede adviezen kwamen in ieder geval van de groep die zich vier maanden lang bezighield met Habitat for Humanity, een stichting die als doel heeft om in ontwikkelingsgebieden iedereen een huis te geven, omdat het zekerheid en veiligheid verschaft. Het onderzoek ging over de manier waarop Habitat for Humanity haar doelgroep het beste kan raken. “Wanneer ze vanuit de vrijwilligers schrijven, kunnen ze dat het beste verhalend doen. Als ze stukken schrijven over de hulpbehoevenden, dan werken stukken met een meer statistische uiteenzetting goed. Het maakt verder niet uit voor welke van de opties ze kiezen.”

LL Cool J

Voor Samantha van Broekhoven, Chhaya Biere, Rob Verloop, Maartje Tundemans en Dalia Shaiyouta (niet aanwezig) kwam het nieuws dat ze Impactaward hadden gewonnen in ieder geval als een verrassing. “Onze begeleidster was anderhalve week ziek, dus we hadden het onderzoek uitgesteld tot de laatste week. Alles moest op het laatste moment”, zo legt Van Broekhoven uit. “We hadden niet eens de tijd om onze bevindingen te presenteren aan de stichting. Rosalie van Zeist van Habitat for Humanity was er net bij toen we het voor de jury moesten presenteren en was erg onder de indruk. In Amerika zijn is de stichting heel groot, daar hebben ze grote artiesten als LL Cool J als ambassadeur. Maar in Nederland zijn ze een stuk minder bekend.”