28 maart 2024

‘Geen gevallen van knutselcontracten bekend’

De VU houdt zich niet aan de wet voor flexcontracten. Dat schreef de Volkskrant vanochtend. Meerdere universiteiten proberen volgens de krant de aangescherpte flexwet te ontduiken door medewerkers een klein vast contract te geven en daarnaast tijdelijke contracten.

Het gaat met name om docenten, die bijvoorbeeld een contract krijgen voor één dag in de week en daarnaast telkens tijdelijke ophogingen van de werktijd. Volgens de Vakbond voor de Wetenschap zijn deze ‘knutselcontracten’ in strijd met de cao.

Geen gevallen

“Wij herkennen dit beeld niet”, zegt woordvoerder van de VU Aukje Schep. “Het is zeker geen beleid en we kennen ook geen gevallen. Veel HRM-zaken worden op facultair niveau geregeld, dus we zijn nu aan het inventariseren hoe het precies zit.”

De VU keurt de constructie niet per definitie af. “Als het gaat om oude contracten, dan is dat historisch gezien zo ontstaan”, aldus Schep. “We moeten er dan goed naar kijken.”

Minder dan UvA

De ondernemingsraad van de VU kent ook geen docenten die een knutselcontract hebben. “Wij schatten in dat deze vorm van flexwet ontduiken hier veel minder voorkomt dan op de UvA”, zegt bestuurslid Laura Henderson. “We hebben hier wel te maken met docenten die een tijdelijk contract krijgen voor de duur van één vak, dan weer uit dienst moeten en zes maanden later weer aangenomen worden. Dat kan wettelijk wel, maar het is natuurlijk niet de bedoeling.”

Volgens Henderson zijn tijdelijke docenten niet goed voor het onderwijs. “Voor de eerste keer een vak geven, kost veel tijd en energie. Als elk jaar een andere docent het vak geeft, is dat dus verspilling. Het college van bestuur erkent trouwens het probleem. Wij blijven erop hameren dat het aantal tijdelijke contracten vermindert.”