29 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Geen Fins en Hongaars meer

De studies Fins en Hongaars verdwijnen uit Nederland. De Rijksuniversiteit Groningen vindt de twee kleine talenstudies te duur en heft ze op.

Sinds september werden de twee talen, samen met negen andere talen, aangeboden binnen de brede bachelor Europese talen & culturen. “We dachten oprecht dat de brede bachelor genoeg zekerheid zou bieden om deze kleine talen te behouden”, zegt Gerry Wakker, decaan van de Groningse letterenfaculteit.

Dat bleek niet het geval. “We moeten meer bezuinigen dan we in januari hadden voorzien.

Uiteraard is meegewogen dat deze twee talenstudies uit Nederland verdwijnen, maar studenten worden steeds mobieler. Wie echt Fins of Hongaars wil leren, moet maar naar het buitenland”, aldus Wakker.

Huidige studenten mogen hun opleiding afmaken. Ook Deens en Noors verdwijnen volgend jaar uit Groningen. Deze twee studies kunnen dan alleen nog in Amsterdam worden gevolgd.

Door de bezuinigingen verdwijnen er 14,3 fte. “Ik sluit niet uit dat er gedwongen ontslagen vallen”, aldus Wakker.

Zie de website van de Groningse UK voor meer details over de reorganisatie.