19 april 2024

Studentenleven
& Maatschappij

Geen evenementen, dus geen introductieweken deze zomer + plus update

De coronamaatregelen van het kabinet zijn verlengd tot 19 mei. Hogescholen en universiteiten kunnen sowieso niet eerder open dan die dag. Vermoedelijk wordt het nog later.

Het belangrijkste nieuws uit de persconferentie van premier Rutte lekte dinsdagmiddag al uit: de basisscholen gaan na de meivakantie open. Leerlingen mogen dan weer naar school, voor de helft van de tijd, in halfgevulde klaslokalen.

Het voortgezet onderwijs zal, als alles goed gaat, vanaf 2 juni volgen. De scholen zullen moeten bedenken hoe het onderwijs op anderhalve meter kan plaatsvinden.

Nog knoop doorhakken

Het advies van deskundigen aan het kabinet is om eerst te zien hoe dit allemaal gaat. Daarna zouden universiteiten en hogescholen misschien kunnen volgen. Maar daarover heeft het kabinet nog geen knoop doorgehakt. Het hoger onderwijs kwam niet ter sprake in de persconferentie.

Cafés, restaurants, bioscopen en kappers blijven sowieso tot 19 mei gesloten. Officieel geldt die datum van 19 mei daarom ook voor het hoger onderwijs, laat een woordvoerder van het ministerie weten.

Langer dicht

Universiteiten en hogescholen houden er allang rekening mee dat het langer gaat duren. Ze verwachten niet dat ze dit studiejaar nog opengaan. De Vrije Universiteit had zelf al besloten om tot 1 juni dicht te blijven en de universiteiten van Leiden en Maastricht houden tot de zomer de poorten gesloten. Alle instellingen denken na over het opstarten van het onderwijs op anderhalve meter afstand vanaf september.

Geen introductieweken

Evenementen zijn verboden tot 1 september, meldde Rutte. Geen profvoetbal, geen Zwarte Cross en geen Pinkpop dus. Daaruit valt af te leiden dat ook de introductieweken van universiteiten en hogescholen, die meestal eind augustus plaatsvinden, verplaatst moeten worden of helemaal niet doorgaan.

De basisregels blijven van kracht: blijf zoveel mogelijk thuis en werk ook zoveel mogelijk vanuit huis. Houd minstens anderhalve meter afstand.

Update: De organisatie van de VU Introductiedagen laat zich niet zo gauw uit het veld slaan, laat ze weten op Facebook. ‘We zullen er alles aan doen om de nieuwe studenten een warm welkom te geven, hier op de VU en in de stad. Het niet doorgaan van grote evenementen betekent dat de invulling van het programma anders is, maar zeker niet dat de VU Introductiedagen helemaal niet doorgaan.’