26 maart 2024

‘Geef mantelzorgers extra vrije dagen’

Werknemers die voor zieke familieleden zorgen hebben het vaak zwaar te verduren. De VU kan meer doen om deze mensen te steunen, vindt OR-lid Josephien Sierag. Woensdag 28 september bespreekt de ondernemingsraad het onderwerp met het college van bestuur.

Doet de VU te weinig voor mantelzorgers?
“Die vraag is lastig te beantwoorden. Er is hier geen duidelijk beleid. De betrokkene moet in overleg met zijn of haar leidinggevende de situatie bespreken en een oplossing vinden. Dat kan ertoe leiden dat er verschillen bestaan tussen afdelingen. Wij willen dus meer duidelijkheid over rechten en plichten.”

Kunt u voorbeelden noemen?
“Voor welke personen mantelzorg telt bijvoorbeeld? Dat kan het bestuur duidelijker omschrijven. Nu geldt mantelzorg vaak alleen voor ouders, partner en kinderen. De OR wil dat zorg voor schoonouders, broers, zussen en bepaalde vrienden of bekenden ook meetelt, afhankelijk van de situatie en de zorgtaak natuurlijk.”

En dan meer vrije dagen?
“Dat kan soms een oplossing zijn. Daarom pleiten we voor verlenging van het calamiteitenverlof van twee naar maximaal vijf dagen per jaar. Maar het gaat vooral om maatwerk. Dat kunnen aangepaste werktijden zijn of meer mogelijkheden om thuis te werken of overuren sparen voor onverwachte zorgsituaties. Het belangrijkst is dat de problemen van mantelzorgers serieus worden genomen en dat het op het werk bespreekbaar is.”

Er zijn experimenten waarbij collega’s vakantiedagen schenken. Goed idee?
“Ja, onder meer bij VU medisch centrum kijkt men daar nu naar. Als blijk van betrokkenheid is het een mooi gebaar. Maar er zitten ook haken en ogen aan. Het initiatief moet altijd uitgaan van degene die dagen wil schenken. Er mag geen morele donatieplicht ontstaan. En de mogelijkheden zijn beperkt, want je mag alleen zogeheten bovenwettelijke vakantiedagen schenken. Maar wij zien een experiment op de VU zeker zitten.”

Dit gaat weer geld kosten!
“Dat valt nog maar te bezien. We willen juist ook extra steun voor mantelzorgers om te zorgen dat ze op het werk goed blijven functioneren. Als deze mensen te zwaar worden belast, melden ze zich vaker ziek, raken overspannen of zeggen zelfs hun baan op. Door tijdige preventie kun je grotere problemen voorkomen. En er zullen steeds meer mensen komen die extra zorgtaken hebben. Dus nu een helder beleid ontwikkelen is een investering in de toekomst.”