Wetenschap
& Onderwijs

‘Fout bij selectieuitslag geneeskunde kwam door grote tijdsdruk’

De faculteit Geneeskunde aan de Vrije Universiteit stuurde zo’n vijftig mensen die in de selectieprocedure zaten een verkeerde uitslag. Sommigen dachten daardoor te kunnen starten aan de studie terwijl dat niet het geval is. De oorzaak: grote tijdsdruk vanwege de coronapandemie.

De toelichting op de uitslag die de selectiekandidaten per mail kregen van de faculteit klopte niet met de uitslag die in Studielink stond. Daardoor waren er aanmelders die dachten dat ze een plek hadden bij geneeskunde terwijl dat niet het geval is, en andersom.

Het probleem was tijdsdruk door corona. “We moesten een nieuw soort ranking van de selectiekandidaten vaststellen, omdat we de toets die bij de selectieprocedure hoort niet konden afnemen”, zegt de opleidingsdirecteur Christa Boer. Die toets was gepland op 14 maart, de dag dat de strengere coronamaatregelen in gingen, en kon dus niet doorgaan.

Snel nieuwe methode

De opleiding ontwikkelde snel een nieuwe methode om de vijfhonderd studenten die de toets zouden hebben gedaan te selecteren, maar die ranking moest op het laatste moment nog worden aangepast. “Wat je met de selectie wilt bereiken is dat je een studentenpopulatie creëert die past bij de opleiding”, aldus Boer. “We wilden daarom een selectie die lijkt op de voorgaande jaren, maar er bleken haken en ogen aan ons eerste model te zitten.”

Om de ranking vast te stellen gaat een algoritme aan de slag met de gegevens van de kandidaten: onder andere de overgangscijfers van 5 naar 6 vwo, andere schoolresultaten, ervaring in de gezondheidszorg, bestuurlijke ervaring en nationale of internationale topprestaties. Normaal gesproken zit de toetsuitslag daar ook in. Dat gat moest nu op een andere manier worden opgevangen.

Tijdsdruk te groot

De opleiding had een paar dagen de tijd om een aangepaste methode te ontwikkelen, juridisch te laten checken en ook de medezeggenschap te betrekken. Boer: “Die tijdsdruk heeft ons genekt. Het gaat om mensen die dag en nacht gewerkt hebben om de uitslag van de selectie voor de deadline van 15 april klaar te hebben.”

En zo gebeurde het dat de verkeerde ranking naar Studielink werd gestuurd. “Error is human, zeker onder stress”, verdedigt Boer de fout. Ze sprak vorige maand nog trots over de zorgvuldige selectieprocedure bij geneeskunde aan de VU. “Het is makkelijk om corona de schuld te geven, maar de tijdsdruk door de coronamaatregelen, gecombineerd met het ingewikkelde proces dat selectie is, is wel echt de oorzaak.”

Studielink is leidend

De resultaten die nu in Studielink staan zijn wel leidend. Vandaag belt de opleiding alle gedupeerde selectiekandidaten op om de fout te bespreken. Vooral voor de kandidaten die per mail bericht kregen dat ze een plaats hebben in de opleiding, maar die in Studielink een negatief resultaat hebben staan, is het slecht nieuws.

Overigens werkt de faculteit niet met loting. Selectiekandidaten sturen een motivatiebrief, cv en cijferlijst in en worden op basis daarvan uitgenodigd om een dag te komen studeren. In die eerste stap valt al ongeveer de helft van de bijna duizend aanmelders af. Na die dag studeren volgt normaal gesproken de toets, die oorspronkelijk aanzienlijk meeweegt in de ranking, en een maand later de uitslag.