29 maart 2024

Folder over transgenders in het onderwijs

We passen niet allemaal in het hokje man of vrouw. Hoe moeten het onderwijs met transgenders omgaan? Het Transgender Netwerk Nederland biedt de helpende hand en verspreidt een folder.

Naar schatting studeren er tussen de duizend en vijfduizend transgenders aan de universiteit. In het hbo kan dit aantal oplopen tot negenduizend, staat in de folder. Deze studenten lopen vaak tegen onbegrip en onwetendheid aan: één op de vier Nederlanders vindt nog altijd dat er iets mis is met personen die zich man noch vrouw voelen. En ongeveer een vijfde van de transgenders voelt zich gediscrimineerd door het personeel van zijn school of universiteit.

Telkens opnieuw uitleg

Daarom geeft het Transgender Netwerk tips. Bijvoorbeeld: train als universiteit of hogeschool voldoende vertrouwenspersonen om de worsteling van studenten met genderidentiteitsvragen te kunnen herkennen. En zet het geslacht van studenten niet op presentielijsten, zodat transseksuele studenten niet telkens opnieuw uitleg hoeven te geven.

Als student aan de Universiteit Leiden ontdekte Robin Mier (25) dat hij zich meer man dan vrouw voelde. “Ik woonde in een meisjesstudentenhuis. Halverwege de zoektocht naar mijn identiteit ben ik maar verhuisd, ik voelde me er niet meer helemaal gemakkelijk bij.” Op de universiteit werd goed gereageerd op zijn transitie. “Ik liep wel tegen bureaucratische problemen aan, maar docenten en klasgenoten reageerden erg ontspannen.”

Signaal af

Mier zegt geluk te hebben gehad. “Van vrienden hoor ik dat het niet overal zo gemakkelijk gaat. De universiteit kan zich nogal onwillig opstellen, bijvoorbeeld bij het veranderen van het geslacht in het computersysteem. Dat systeem is nog lang niet flexibel genoeg.”

Hij is dan ook blij met de folder. “Niet alleen is de informatie handig, maar het geeft ook een signaal af dat het onderwerp de moeite waard is om een folder van te maken. Dat biedt steun.”

Meisjesnaam

Nog niet zo lang geleden hadden transgenders het een stuk lastiger. In 2010 wilde een student zijn diploma wijzigen aan de Universiteit van Amsterdam, omdat daar nog steeds zijn meisjesnaam op stond. Dit leverde problemen op bij sollicitaties. Pas na druk van buitenaf wilde Universiteit van Amsterdam de nieuwe bul in orde maken