29 maart 2024

Uitvinder van de smoothiefiets Yorrick van den Burg met een smoothiefietsende VU-student

Fietsen voor je smoothie met jarig Aureus

Ze vallen lekker op, die knalgele ballonnen van studievereniging Aureus op de campus overal, maar duurzaam zijn ze natuurlijk niet. Zeg er echter niks kritisch over, want dan bederf je de feeststemming van de jarige vereniging (70 jaar!), die vandaag allerlei leuke activiteiten heeft georganiseerd.

Zo is er een silent disco in de Universiteitsbibliotheek en kun je lasertaggen op het campusplein. In de grote hal van het VU-hoofdgebouw trakteert Aureus op smoothies, die je zelf moet mixen door keihard te fietsen.

Gezond en smakelijk

Ideetje van Haagse Hogeschool-alumnus Yorrick van den Burg (25), die het gezonde met het smakelijke verenigde in het kader van een schoolproject en er nu als ondernemer zijn geld mee verdient op feesten en evenementen.

Het smoothie-fietsen werkt zo: met de trappers wordt een mixer aangedreven waarin fruit en yoghurt zijn gedaan, die worden zo vermalen tot smoothie, waarmee je de calorieën weer kunt vervangen die je net tijdens het fietsen had verbrand.

Aureus is de studievereniging voor studenten van de School of Busisness and Economics. Ze werd in 1948 opgericht en zit nu dus in haar zeventigste levensjaar.