17 maart 2024

Faculteitsvereniging EOS verhuist naar hoofdgebouw

De faculteitsvereniging van Sociale Wetenschappen EOS is vandaag verhuisd naar het hoofdgebouw. De nieuwe verenigingsruimte wordt woensdag 24 februari officieel geopend. De facultaire studentenraad verhuist mee.

De reden voor de verhuizing is dat de faculteit Sociale Wetenschappen intrek heeft genomen in het hoofdgebouw, na jaren in het Metropolitan-gebouw aan de Buitenveldertselaan te hebben gezeten. En voor die tijd huisde de faculteit enige tijd in het Wis- & Natuurkundegebouw. Zodoende hadden EOS en de facultaire studentenraad in het W&N-gebouw kamers tot hun beschikking.

Flink onderhandeld

Nu komen de studentenorganisaties weer in het hart van de faculteit te zitten. EOS-bestuurder Rick Poelwijk is daar blij om. “Studieverenigingen zijn goed voor de sociale cohesie van de faculteit en binding met studenten. Daarom is het fijn dat we nu ook fysiek weer deel uitmaken van de faculteit.”

Over de nieuwe huisvesting is door het vorige bestuur wel flink onderhandeld. Verschillende verenigingen op andere faculteiten zijn hun kamers kwijt of dreigen die te verliezen door invoering van flexibele werkplekken. Die flexplekken zijn ook ingevoerd bij de sociale faculteit, maar niet bij EOS. “We wilden per se een eigen plek en niet elke keer een kamertje zoeken. Daar had het faculteitsbestuur begrip voor. Toen moesten we het nog eens worden over de omvang van de ruimte. Dat is gelukt”, aldus Poelwijk.

Open sociale ruimte

EOS krijgt op de tweede verdieping een bestuurskamer (2A-61) en een klein stukje verderop een sociale ruimte. Op de eerste verdieping heeft de studentenraad een kamer. Poelwijk is redelijk tevreden. “In totaal krijgen we minder vierkante meters en het is jammer dat de drie ruimtes niet bij elkaar liggen, maar de sociale ruimte is groter dan we nu hebben.”

Of die sociale ruimte weer de naam Grand CafEOS krijgt is, nog de vraag. Het is namelijk een open ruimte die grenst aan de doorgang naar de foyer en aula. Het is een publieke ruimte die niet afgesloten kan worden. Poelwijk: “Daar kunnen we dus niet al onze spullen laten staan. We moeten in de praktijk en in overleg met de gebouwenbeheerder zien hoe we de ruimte kunnen gebruiken. In ieder geval nemen we ons tafelvoetbalspel en banken mee. We hopen er wel nu en dan een borrel te kunnen houden. Overdag en ’s avonds kunnen studenten er zitten met koffie en thee en zo.”

De ruimtes van EOS liggen in het openbare deel van de faculteit, zodat de ongeveer 1600 leden ongestoord kunnen binnenlopen. Maar de gangen waar de docenten zitten, zijn op slot. “Dat vinden wij jammer. Dat is niet goed voor het onderlinge contact. Maar ja, het is niet anders.”

Studentenraad wil kamers behouden

De universitaire studentenraad is blij dat EOS een nieuwe vaste ruimte heeft gekregen. “We hebben de afgelopen tijd regelmatig aandacht gevraagd voor de huisvesting van studieverenigingen. Door de invoering van flexibele werkplekken zijn sommige verenigingen hun vaste kamers kwijtgeraakt. Dat speelt bijvoorbeeld op de Rechtenfaculteit. En bij andere faculteiten dreigt het ook te gebeuren”, zegt raadslid Dimitri Lindijer.

De kwestie staat ook op de agenda met het VU-bestuur in verband met de toekomstige verhuizing van de bètafaculteiten. “We willen dat de studieverenigingen in de nieuwbouw een vaste plek krijgen. Daar moeten nu plannen voor worden gemaakt,” aldus Lindijer.

Hij is er optimistisch over. “Ik heb de indruk dat het bestuur het belang van studieverenigingen inziet. Daar hoort bij dat studieverenigingen en facultaire studentenraden een eigen vaste kamer hebben. Ze moeten tenslotte makkelijk te vinden te zijn voor alle studenten. Als je telkens op een andere flexplek zit, is dat lastig.”