27 maart 2024

Wetenschap
& Onderwijs

Faculteiten moeten op stel en sprong plannen maken om Rijksgeld te krijgen

De faculteiten hebben een week de tijd gekregen om plannen te maken waarmee ze aanspraak kunnen maken op extra geld van het kabinet. ‘Irreëel’, zeggen medewerkers. ‘Doe het toch maar’, waarschuwt de directeur Financiën.

Vorige maand heeft het kabinet besloten dat de universiteiten “rolling grants” krijgen, een beurs waarmee onderzoekers een poos aan de slag kunnen, zonder steeds eerst onderzoeksvoorstellen in te moeten dienen. Alleen mogen ze geen rolling grants heten maar zijn het stimuleringsbeurzen. Ook krijgen de universiteiten geld voor zogenaamde “sectorplannen” om universiteiten beter te laten samenwerken en kleine opleidingen als Nederlandse taal- en letterkunde in de lucht te houden.

Maar dat geld krijgen de universiteiten niet zomaar. Daarvoor moeten ze met concrete plannen komen en wel volgende week vrijdag, 8 juli. Alle faculteiten zijn aan het werk gezet en de paniek is groot, bleek uit een vergadering van de ondernemingsraad met de universitaire studentenraad en het college van bestuur.

Stel en sprong

“We hebben een week de tijd gekregen om plannen te maken”, aldus een OR-lid, docent aan de faculteit der geesteswetenschappen. Haar faculteit heeft de hele werkvloer gemobiliseerd om op stel en sprong dingen te bedenken. Niet realistisch, aldus het OR-lid. Iedere medewerker heeft volgens haar een document gekregen van 150 pagina’s om door te worstelen.

Zo’n deadline mag dan irreëel zijn, reageerde directeur Financiën Hanco Gerritse (het CvB neemt altijd een hele entourage van deskundigen mee naar de vergaderingen), “We kunnen ons er niet aan onttrekken. Ga er pragmatisch mee om en zorg ervoor dat je initieel iets opzet. In het najaar krijgen we de kans om die plannen bij te stellen.” Gerritse meende dat de deadline zelfs nog eerder was, namelijk vrijdag 1 juli. Hij wees er wel op dat de “rolling grants” niet met het geld voor de sectorplannen moeten worden verward.

Ook CvB-lid Marcel Nollen drong erop aan plannen te maken. “Nee zeggen kan niet, want dan val je buiten de boot.”

Voor volgend jaar heeft het kabinet 500 miljoen euro klaarliggen voor de universiteiten. Negen procent daarvan is voor de VU. Als die erin slaagt met goede plannen te komen.