28 maart 2024

Extra bezuinigingen economische faculteit: ‘ambities bijstellen’

Ook de faculteit Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde (Feweb) had net haar begroting rond toen het college van bestuur haar nog een extra bezuiniging van 1,3 miljoen euro oplegde. Waar die vandaan gehaald moeten worden, is nog niet besproken, zegt onderzoeker en voorzitter van de onderdeelcommissie Lia van Wesenbeeck. “Want vooralsnog heeft de ondernemingsraad die extra bezuiniging geblokkeerd.”

Er wordt op Feweb nu onder andere bezuinigd door promovendi meer in te zetten in het onderwijs. “Hoewel de onderdeelcommissie haar zorg heeft uitgesproken over de extra belasting die dat kan geven, is het aan de andere kant zo dat er ook voordelen kunnen zijn als ze goed getraind worden en dat het onderwijs, dat ze geven, te maken heeft met het onderwerp waar ze op promoveren.”

Comfortabele positie

Verder betekenen verdergaande bezuinigingen dat ambities met betrekking tot intensivering van onderwijs moeten worden bijgesteld: “Als we de komende drie jaar doorkomen, en daarbij toezien op handhaving van de kwaliteit en op onderwijsvernieuwing, dan is het ergste achter de rug”, aldus Van Wesenbeeck.

De economische faculteit zit volgens haar in een relatief comfortabele positie omdat het ook geld verdient met de zogenaamde derde geldstroom, dat wil zeggen onderzoeksopdrachten uit het bedrijfsleven en overheid (de eerste geldstroom komt uit Den Haag en de tweede van het NWO, PB). “Een faculteit als Geesteswetenschappen heeft het daar moeilijker mee.”

Grote zorgen

Maar veel rek zit er ook niet meer in. “De ondersteunende diensten zijn al gereorganiseerd, met alle gevolgen van dien en het is het faculteitsbestuur en de odc duidelijk dat verdere bezuinigingen niet ten koste van onderzoek en onderwijs mogen gaan.”

Veel onrust is er niet binnen Feweb. “De rust was na een moeilijke periode juist weer teruggekeerd, hoewel er zeker nog grote zorgen en irritaties zijn over de gevolgen van de reorganisatie van diensten en de centralisatieslag die is gemaakt.”

Lees ook de reacties van de decaan en de onderdeelcommissie van Sociale Wetenschappen en van de onderdeelcommissie van Geesteswetenschappen op de aangekondigde extra bezuinigingen.