18 maart 2024

Extra bezuinigingen: ‘Dit is een greep uit onze kas’

Over de precieze omvang van de bezuinigingen bij de faculteit Sociale Wetenschappen verschillen de meningen, maar het is in ieder geval teveel, vindt de voorzitter van de onderdeelcommissie Dick de Gilder.

“Volgens ons bedragen de bezuinigingen volgend jaar twaalf procent. Volgens het college van bestuur hoeft FSW als geheel ‘slechts’ acht procent te bezuinigen. Voor sommige afdelingen pakt het echt desastreus uit”, aldus De Gilder. Hij noemt als voorbeelden de afdelingen sociale en culturele antropologie die 27 procent gekort dreigen te worden en filantropie met een bezuiniging van boven de dertig procent omdat daar een onderwijsprogramma verdwijnt.”

Minder studenten en promoties

“We krijgen deels een korting omdat er twee jaar geleden minder studenten en minder promoties waren. Dat pakt per afdeling anders uit. Als er in een afdeling twee jaar geleden twee promoties minder waren, ben je voor het komende jaar het geld voor een docent kwijt. Probleem is dat we juist dit jaar veel studenten hebben mede door een toename van het aantal masterstudenten. Die moeten wel onderwijs krijgen. Ja, en hoe moet dat als er bezuinigd zou worden op docenten?”

Maar nu meer onderwijs

Hij ziet wel in dat de faculteit iets moet doen, maar vindt de nu aangekondigde bezuinigingen te zwaar. “Studentenaantallen fluctueren nogal door de jaren heen. Mijn afdeling organisatiewetenschap had vorig jaar bijvoorbeeld 150 masterstudenten en nu 220. Je kunt stellen dat over een langere reeks van jaren het aantal studenten op de faculteit redelijk stabiel is. Dus nu bezuinigen op docenten is een zware aanslag op de kwaliteit van het onderwijs. Faculteiten zouden een financiële buffer moeten hebben die ingezet kan worden bij tegenvallers of extra werk. Maar dat mag niet van het college van bestuur. De reserves zijn namelijk nodig voor de spaarpot van de universiteit als geheel.’’

Geen extra korting

Als de faculteit alleen moest bezuinigingen vanwege het gedaalde studentenaantal en de rijksbezuinigingen zou De Gilder daar nog vrede mee kunnen hebben. “Maar het bestuur van de universiteit komt geld tekort en legt ons nog een extra korting op van vier ton. Dat is gewoon een greep in onze kas. Bovendien loopt het daardoor te bezuinigen bedrag flink op, wat niet is op te brengen zonder personele gevolgen. Hetgeen direct weer de kwaliteit van het onderwijs raakt. Dus we hopen dat er een oplossing is te vinden.”

Solidair met kleine opleidingen

Volgens hem is de solidariteit binnen de faculteit groot. “We hebben redelijk harmonieuze verhoudingen onderling en laten elkaar niet vallen. De afspraak is dat hoe dan ook het onderwijs vanaf januari gewoon wordt gegeven. We willen een brede faculteit blijven, waar plek is voor grote en kleinere opleidingen. Hoe we het gaan oplossen weet ik nog niet, maar we gaan het proberen. Hoewel ook de toekomst voor na 2016 er niet echt rooskleurig uitziet.”

Morgen op deze site: reacties op de extra bezuinigingen van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde, Geesteswetenschappen en Exacte Wetenschappen