Wetenschap
& Onderwijs

Europese onderzoeksmiljoenen voor zes Nederlandse wetenschappers

De Europese onderzoeksraad ERC heeft 37 teams van wetenschappers beloond met een synergy grant van zo’n 10 miljoen euro voor interdisciplinair onderzoek. Ook zes Nederlanders, verdeeld over vijf teams, kwamen door de selectie.

Klimaatverandering aanpakken, aardbevingen voorspellen, kanker genezen – dergelijke uitdagingen kunnen zelfs de meest excellente wetenschappers niet in hun eentje aan, weet de Europese onderzoeksraad ERC.

Daarom reikt de organisatie de zogenoemde ‘synergy grants’ uit met een totale waarde van 363 miljoen euro. Deze subsidies zijn bedoeld voor teams van twee tot vier toponderzoekers – uit verschillende landen en disciplines – die met hun onderzoeksgroepen de meest complexe problemen proberen op te lossen.

Nederlanders

Zo onderzoeken een geograaf, een fysicus en een meteoroloog de relaties tussen het klimaat en steden. Een bioloog, geneticus en kinderarts doen samen onderzoek naar kanker. In totaal krijgen 37 teams een beurs met een gemiddelde waarde van tien miljoen euro voor zes jaar. Ze kunnen aanvullende financiering aanvragen voor uitzonderlijke kosten, tot een maximaal bedrag van 4 miljoen euro.

Drie van de zes Nederlandse wetenschappers komen van de Radboud Universiteit (verspreid over drie teams). De anderen werken bij het Hubrecht Institute van de KNAW, de Universiteit Utrecht en de Universiteit Maastricht. Zij doen onder meer onderzoek naar elektronen, genoommutatie en de relatie tussen lichaam en hersenen.

Duizend banen

De subsidies zijn onderdeel van Horizon 2020, het onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie, en worden voor de vierde keer uitgereikt. Bij de 37 winnende projecten zijn 126 aanvragers betrokken die hun onderzoek zullen doen aan 95 universiteiten en onderzoekscentra in 20 landen. Dit jaar kunnen voor het eerst ook onderzoekers van buiten de EU meedoen. De beurzen creëren ongeveer duizend banen voor postdocs, promovendi en ander personeel.